ИДЕЈА ФИЛОЗОФИЈЕ ОБРАЗОВАЊА АНТИЧКОГ И САВРЕМЕНОГ ДОБА

Аутори

  • Валентина Чизмар Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет

Кључне речи:

контемплација, естетички метод, παιδεία, филозофија образовања, пракса

Сажетак

Током историје филозофије мотив контемплације појављује се као неизоставан елемент приликом окретању духа од чула, али и као битан елемент у процесу сазнања. Сличне тврдње могу се пронаћи и у филозофији образовања Ангела Каранфе и његовом алтернативном, естетичком методу образовања, али исто тако у античкој теорији παιδεία-е код Платона. О филозофији образовања као филозофској дициплини с правом можемо говорити тек у савременом добу. Међу актуелним питањима налази се и Јасперсова захтев за филозофским импулсом истраживања у оквиру сваке појединачне науке, образовања и васпитања, као захтев за идејом целовитости у сваком сазнању. Веза филозофије и образовања показује се као контрадикторна у савременом образовању, али управо ова контрадикција може бити показатељ потребе за новом дисциплином: филозофијом образовања. Она би требала да пође од испитивања праксе школовања, да би свесно увидела своју сврху у реформи образовног система. Али тај циљ она може постићи тек ако се превлада схватање да је филозофија само теорија одвојена од праксе.

Author Biography

Валентина Чизмар, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет

Валентина Чизмар рођена је 1979. у Врбасу. Основне студије филозофије похађала је на Филозофском факултету у Новом Саду. Дипломирала 2004. из области савремене филозофије, а 2005. је завршила и Специјализоване студије новинарства у Новом Саду. Магистарске студије филозофије похађала у Новом Саду, а потом наставила на Универзитету у Источном Сарајеву – Филозофски факултет Пале и тренутно је пред одбраном магистарског рада. Од 2002. до 2004, а потом и од 2008. члан је удружења за развој науке „Никола Тесла“ у Новом Саду. Од 2005. члан је алумног клуба Новосадске новинарске школе. један је од учесника југословенског фестива ла поезије младих у Врбасу (2006). Радила је на Филозофском факултету у Новом Саду од 2005. до маја 2009. год. на предметима: Увод у филозофију, Естетика, Филозофска антропологија, Савремена филозофија, Филозофска терминологија, Правци савремене филозофије. Спољни је сарадник издавачке куће „Руске слово“ у Новом Саду, у чијој едицији је у припреми њена прва збирка поезије „Нити бића.“ тренутно незапослена. Објављује филозофске радове, есеје, као и поезију, на српском и русинском језику.

Референце

1. Angelo Caranfa, Lessons of Solitude: The Awakening of Aesthetic Sensibility, Journal of Philosophy of education 41, The Journal of the Philosophy of education Society of the Great Britain, Volume 41 Issue 1, 2007.
2. Артур Либерт, Философија наставе, Београд, Издавачко и књижарско предузаће Геце Кона А. Д. 1935
3. K. N. Deržavin, Rousseau i Rousseau-izam, Zagreb, Kultura, 1947.
4. Карл Јасперс, Идеја универзитета, Београд, ΠλΑΤΩ, 2003.
5. Мартин Хајдегер, Платонов наук о истини, Врњачка Бања, Еидос, 1995.
6. Paul Hirst & Wilfred Carr, Philosophy And Education—A Symposium,
Journal of Philosophy of education, Journal of the Philosophy of Education Society of Great Britain. Published by Blackwell Publishing, Vol. 39, No. 4, 2005.
7. Платон, Држава, Београд, БИГЗ, 1976.
8. Платон, Федон, Београд, БИГЗ, 1983.
9. Ричард Рорти, Консеквенце прагматизма, Београд, Нолит, 1992.
10. Robert D. Heslep, The Study of Educational Philosophy in: Philosophical Thinking in Educational Practice. Westport, CT, USA: Greenwood Publishing Group, 1997.
11. Saint Augustine, Confessions of Saint Augustine, Oxford University Press, USA, 1998.
12. Ђани Ватимо, Нихилизам и еманципација, Нови Сад, Адреса, 2008.
13. Wilfred Carr, The Routledge Falmer Reader in Philosophy of Education, Routledge, Taylor&Francis Group, 2005.
14. Charles Guignon & David R. Hiley, Richard Rorty (Contemporary Philosophy in focus) Cambridge University Press, 2003.
15. Jonatan Glover, The Philosophy and Psychology of Personal Identity, London: Allan Lane, 1988.
16. M. Redei, Logically Independent von Neuman Lattices, International Journal of Theoretical Physics 34, 1995.
17. Рене Декарт, Правила за усмјеравање духа, Подгорица, Октоих, 1997.
18. Рене Декарт, Медитације о првој филозофији, Београд, Плато, 1998.

Downloads

Објављено

19.12.2009

Како цитирати

Чизмар, В. (2009). ИДЕЈА ФИЛОЗОФИЈЕ ОБРАЗОВАЊА АНТИЧКОГ И САВРЕМЕНОГ ДОБА. Наслеђе, 6(14/1), 155–170. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/217