ИДЕЈА ФИЛОЗОФИЈЕ ОБРАЗОВАЊА АНТИЧКОГ И САВРЕМЕНОГ ДОБА
Кључне речи:
контемплација, естетички метод, παιδεία, филозофија образовања, праксаСажетак
Током историје филозофије мотив контемплације појављује се као неизоставан елемент приликом окретању духа од чула, али и као битан елемент у процесу сазнања. Сличне тврдње могу се пронаћи и у филозофији образовања Ангела Каранфе и његовом алтернативном, естетичком методу образовања, али исто тако у античкој теорији παιδεία-е код Платона. О филозофији образовања као филозофској дициплини с правом можемо говорити тек у савременом добу. Међу актуелним питањима налази се и Јасперсова захтев за филозофским импулсом истраживања у оквиру сваке појединачне науке, образовања и васпитања, као захтев за идејом целовитости у сваком сазнању. Веза филозофије и образовања показује се као контрадикторна у савременом образовању, али управо ова контрадикција може бити показатељ потребе за новом дисциплином: филозофијом образовања. Она би требала да пође од испитивања праксе школовања, да би свесно увидела своју сврху у реформи образовног система. Али тај циљ она може постићи тек ако се превлада схватање да је филозофија само теорија одвојена од праксе.
Референце
2. Артур Либерт, Философија наставе, Београд, Издавачко и књижарско предузаће Геце Кона А. Д. 1935
3. K. N. Deržavin, Rousseau i Rousseau-izam, Zagreb, Kultura, 1947.
4. Карл Јасперс, Идеја универзитета, Београд, ΠλΑΤΩ, 2003.
5. Мартин Хајдегер, Платонов наук о истини, Врњачка Бања, Еидос, 1995.
6. Paul Hirst & Wilfred Carr, Philosophy And Education—A Symposium,
Journal of Philosophy of education, Journal of the Philosophy of Education Society of Great Britain. Published by Blackwell Publishing, Vol. 39, No. 4, 2005.
7. Платон, Држава, Београд, БИГЗ, 1976.
8. Платон, Федон, Београд, БИГЗ, 1983.
9. Ричард Рорти, Консеквенце прагматизма, Београд, Нолит, 1992.
10. Robert D. Heslep, The Study of Educational Philosophy in: Philosophical Thinking in Educational Practice. Westport, CT, USA: Greenwood Publishing Group, 1997.
11. Saint Augustine, Confessions of Saint Augustine, Oxford University Press, USA, 1998.
12. Ђани Ватимо, Нихилизам и еманципација, Нови Сад, Адреса, 2008.
13. Wilfred Carr, The Routledge Falmer Reader in Philosophy of Education, Routledge, Taylor&Francis Group, 2005.
14. Charles Guignon & David R. Hiley, Richard Rorty (Contemporary Philosophy in focus) Cambridge University Press, 2003.
15. Jonatan Glover, The Philosophy and Psychology of Personal Identity, London: Allan Lane, 1988.
16. M. Redei, Logically Independent von Neuman Lattices, International Journal of Theoretical Physics 34, 1995.
17. Рене Декарт, Правила за усмјеравање духа, Подгорица, Октоих, 1997.
18. Рене Декарт, Медитације о првој филозофији, Београд, Плато, 1998.