ДИНАМИКА КОРНЕЈЕВОГ ЈУНАКА - ВИЂЕЊА ДУБРОВСКОГ, СТАРОБИНСКОГ И ПУЛЕА
Кључне речи:
дијалектика, освајање, Ја, Други, Господар, Роб, Бог, жртвовање, самопотврђивање, самостварањеСажетак
У раду ће кроз анализу ставова Сержа Дубровског, Жана Старобинског и Жоржа Пулеа бити представљен Корнејев јунак у сталном динамичном процесу самопотврђивања. Аутори целокупни Корнејев стваралачки опус посматрају као јединствено и кохерентно дело кроз које се прати јунак, који такође, без обизира на манифестне форме у конкретним ликовима, има контуре јединственог лика. При анализи Дубровски се руководи дијалектичким принципима Хегелове Феноменологије духа, тако се свако од дела његове те тра логије узима као једна од развојних фаза јунака: освајање Другог, освајање себе, освајање власти и освајање Бога. Старобински, пак налази да Корнејев лик своју дубоку унутрашњу подељеност превазилази кроз афирмацију репрезентативне стране себе на рачун оне друге, супротне, као и кроз стално вербално самостварање и обнављање. Пуле такође инсистира на чињеници да је Корнејев јунак у непрестаном самостварању, при чему негира сваки однос каузалности као и могућност континуитета. Јединствени је став да је лик у сталном напору афирмације свог ега и као такав нужно увек динамичан.
Референце
Јакоби 1992: Ј. Јакоби, Јунгов пут индивидуације, Београд: Нолит.
Жорж 1974: П. Жорж, Човек, време, књижевност, Београд: Нолит.
Старобински 1960: J. Starobinski, L’oeil vivant, Paris: Gallimard.