ЧЕЖЊА ЗА НОВИМ ПОЧЕТКОМ: ДЕРИДА, МИЛТОН И ОБЕЋАЊЕ АПОКАЛИПСЕ
Кључне речи:
(пост)апокалипса, ендизам, миленаризам, есхатон, крај, почетак/почетностСажетак
У циљу аналитичког раскривања (симболичко-литерарне) могућности новог отпочињања као апокалиптичног обећања, у раду се приступа контрастирању Милтонове апокалиптике са Деридиним мишљењем апокалипсе. Читањем релевантних текстова оба аутора, у Милтоновом случају допуњеним одговарајућим књижевно историјским контекстом, најпре се разлаже делимично терминолошко не сагласје између двојице аутора (апокалипса пре свега схваћена као чин откривања, односно апокалипса првенствено разматрана као чин (катастрофалног) краја света и искуства), а које се показује резултатом (или манифестацијом) супротстављених гледања на вредности и саму могућност апокалиптичног дешавања. Допуштајући могућност 'бајковито текстуалног' апокалиптичног догађаја, Дерида га види у контексту псеудомесијанског филозофског ендизма, интелектуално-политичког ескапизма, или имплицитне ангажованости на деструктивној девијацији реалности ('фабулизацији', односно конструисању реалности на темељима (апокалиптичне) бајке). Милтон, пак, на апокалиптични догађај, као део иманентне реалности колико и текстуалне разраде, гледа првенствено у контексту његових 'позитивних вредности' оличених у могућности губљења доживљаја света и докучења жудње за новим почетком. Закључује се да Милтонов поетски гест према трансцендирању краја и апокалиптичном обећању афирмише способност литературе да уобличава и (литерарном) искуству нуди неопходну симболичку истину краја и почетка, истину која води с оне стране Деридине филозофске апорије краја и успоставља са њом интелектуално-духовну равнотежу.
Референце
Бојл 2006: K. Boyle, Whose Apocalyptic Ruses? Derrida, Psychoanalysis, and Biblical Criticism, Journal of Philosophy and Scripture, Volume 4, Issue 1.
Болдвин 1925: E. C. Baldwin, Paradise Lost and the Apocalypse of Moses, The Journal of English and Germanic Philology, Vol. 24, No. 3, 383-386.
Дерида 1982: J. Derrida, Of an Apocalyptic Tone Recently Adopted in Philosophy, (прев.) J. P. Leavey, Jr. Semeia, 23, 63-97.
Дерида 1984: J. Derrida, No Apocalypse, Not Now (Full Speed Ahead, Seven Missiles, Seven Missives), (прев.) C. Porter & P. Lewis, Diacritics, Vol. 14, No. 2, 20-31.
Дерида 1995: Ж. Дерида, О апокалиптичном тону у својеном недавно у философији, (прев.) Ј. Миљанић, Подгорица: Октоих.
Дерида 1997: Ж. Дерида, Уликс грамофон: Да-говор код Џојса, (прев.) А. М. Милић, Београд: Рад.
Добинс 1975: A. C. Dobbins, Milton and the Book of Revelation: the Heavenly Cycle, Tuscaloosa: University of Alabama Press.
Кермод 2000: F. Kermode, The sense of an ending: studies in the theory of fiction, New York: Oxford University Press.
Клајн, Шипка 2008: И. Клајн, М. Шипка, Велики речник страних речи и израза, Нови Сад: Прометеј.
Лиотар 1991: J. F. Lyotard, The Inhuman: Reflections on Time, (прев.) G. Bennington & R. Bowlby, Cambridgе: Polity Press.
Луис 21963: C. S. Lewis, A Preface to Paradise Lost, London: Oxford University Press.
Милтон 1999: J. Milton, The Annotated Milton: Complete English Poems, (уред.) B. Raffel, New York: Bantam Dell.
Партрајдс 1958: C. A. Partrides, Renaissance and Modern Thought on the Last Things: A Study in Changing Conceptions, The Harvard Theological Review, Vol. 51, No. 3, 169-185.
Партрајдс 1984: C. A. Partrides, “Something like prophetick strain”: apocalyptic configurations in Milton, у: The Apocalypse in English Renaissance thought and literature, (уред.) C. A. Patrides & J. A. Wittreich, Manchester: Manchester University Press, 207-239.
Ревард 2005: S. P. Revard, From Metanoia to Apocalypse: “Paradise Lost” and the Apocryphal “Lives of Adam and Eve”, The Journal of English and Germanic Philology, Vol. 104, No. 1, 80-102.
Сим 1999: S. Sim, Derrida and the End of History, Cambridge: Icon Books Ltd.
Џејмсон 2007: F. Jameson, Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions, London: Verso.
Шо 1933: G. B. Shaw, The Adventures of the Black Girl in Her Search for God, New York: Dodd, Mead.