БЕКЕТ И САРОТ: У ПОТРАЗИ ЗА НОВОМ УМЕТНОШЋУ РОМАНА

Аутори

  • Биљана Тешановић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

représentation, réalité, abstraction, révolution, formel, peinture

Сажетак

Вероватно да немамо довољну дистанцу да објективно судимо о естетичкој вредности савременог романа. Требало је скоро пола века да би се боље сагледао домет делâ Самјуела Бекета и Натали Сарот, за која се ни данас не зна, а у најбољем случају не зна довољно, која су извршила својеврсну формалну револуцију, која се може упоредити са апстрактним сликарством. Размишљајући о генези и сазревању ових писаца, на основу критичких осврта о њима, али и еволуције њихових сопствених теоријских ставова о сликарству и књижевности, наметнуо нам се неочекиван закључак: ако се потврђује мишљење да је Бекет зачетник апстрактне књижевности, специфичан допринос Саротове се најбоље може дефинисати оксимороном „апстрактни реализам“.

Author Biography

Биљана Тешановић, Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Biljana Tešanović est maître de conférences en littérature française à la Faculté des lettres et des arts de l’Université de Kragujevac. Elle obtient une Maîtrise de langue et littérature française à Belgrade, puis une Maîtrise des lettres modernes à la Sorbonne, ainsi qu’un DEA à Paris VIII. Elle soutient sa Thèse de nouveau doctorat en 1998, également à Paris VIII. Ses principaux domaines de recherche et d’enseignement concernent la littérature du XVIIe siècle, celle de la seconde moitié du XXe siècle (en particulier Beckett, Sarraute et Cioran), la sémiotique de l’École de Paris (principalement du discours) et l’adaptation cinématographique. Auteure d’une monographie sur Beckett, elle publie régulièrement dans les revues académiques.

Референце

Bair 1978: D. Bair, Samuel Beckett, Paris: Fayard.
Beckett 1991: S. Beckett, Cap au pire, Paris: Les Éditions de Minuit.
Bikialo 2003: S. Bikialo, La nomination multiple: un compromis à la non-coïncidence des mots et de la sensation, in: A. Fontvielle, P. Wahl (réd.), Nathalie Sarraute. Du tropisme à la phrase, Lyon: PUL, 85-98.
Casanova 1997: P. Casanova, Beckett l’abstracteur. Anatomie d’une révolution littéraire, Paris: Seuil.
Jefferson 1996: A. Jefferson, Critique (Notice), in: N. Sarraute (1996), Œuvres complètes, Paris: Gallimard, 2034-2050.
Clément 1994: B. Clément, L’Œuvre sans qualités. Rhétorique de Samuel Beckett, Paris: Seuil.
Lüscher-Morata 2005: D. Lüscher-Morata, La souffrance portée au langage dans la prose de Samuel Beckett, Amsterdam/New York: Rodopi.
Millet 2005: R. Millet, Harcèlement littéraire, Paris: Gallimard.
Sarraute 1996: N. Sarraute, Œuvres complètes, Paris: Gallimard.
Tadié 1971: J.-Y. Tadié, Proust et le roman, Paris: Gallimard.
Viart 2002: M. Braudeau et al., Le Roman français contemporain, Paris: ADPF.
Wittig 1995: M. Wittig, L’ordre du poème, in: V. Minogue, S. Raffy, Autour de Nathalie Sarraute: actes du colloque international de Cerisy-la-Salle des 9 au 19 juillet 1989, Besançon: Presses Univ. Franche-Comté, n° 580, 31-36.

Објављено

30.11.2011

Како цитирати

Тешановић, Б. (2011). БЕКЕТ И САРОТ: У ПОТРАЗИ ЗА НОВОМ УМЕТНОШЋУ РОМАНА. Наслеђе, 8(19), 119–129. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/378