БЕКЕТ И САРОТ: У ПОТРАЗИ ЗА НОВОМ УМЕТНОШЋУ РОМАНА
Кључне речи:
représentation, réalité, abstraction, révolution, formel, peintureСажетак
Вероватно да немамо довољну дистанцу да објективно судимо о естетичкој вредности савременог романа. Требало је скоро пола века да би се боље сагледао домет делâ Самјуела Бекета и Натали Сарот, за која се ни данас не зна, а у најбољем случају не зна довољно, која су извршила својеврсну формалну револуцију, која се може упоредити са апстрактним сликарством. Размишљајући о генези и сазревању ових писаца, на основу критичких осврта о њима, али и еволуције њихових сопствених теоријских ставова о сликарству и књижевности, наметнуо нам се неочекиван закључак: ако се потврђује мишљење да је Бекет зачетник апстрактне књижевности, специфичан допринос Саротове се најбоље може дефинисати оксимороном „апстрактни реализам“.
Референце
Bair 1978: D. Bair, Samuel Beckett, Paris: Fayard.
Beckett 1991: S. Beckett, Cap au pire, Paris: Les Éditions de Minuit.
Bikialo 2003: S. Bikialo, La nomination multiple: un compromis à la non-coïncidence des mots et de la sensation, in: A. Fontvielle, P. Wahl (réd.), Nathalie Sarraute. Du tropisme à la phrase, Lyon: PUL, 85-98.
Casanova 1997: P. Casanova, Beckett l’abstracteur. Anatomie d’une révolution littéraire, Paris: Seuil.
Jefferson 1996: A. Jefferson, Critique (Notice), in: N. Sarraute (1996), Œuvres complètes, Paris: Gallimard, 2034-2050.
Clément 1994: B. Clément, L’Œuvre sans qualités. Rhétorique de Samuel Beckett, Paris: Seuil.
Lüscher-Morata 2005: D. Lüscher-Morata, La souffrance portée au langage dans la prose de Samuel Beckett, Amsterdam/New York: Rodopi.
Millet 2005: R. Millet, Harcèlement littéraire, Paris: Gallimard.
Sarraute 1996: N. Sarraute, Œuvres complètes, Paris: Gallimard.
Tadié 1971: J.-Y. Tadié, Proust et le roman, Paris: Gallimard.
Viart 2002: M. Braudeau et al., Le Roman français contemporain, Paris: ADPF.
Wittig 1995: M. Wittig, L’ordre du poème, in: V. Minogue, S. Raffy, Autour de Nathalie Sarraute: actes du colloque international de Cerisy-la-Salle des 9 au 19 juillet 1989, Besançon: Presses Univ. Franche-Comté, n° 580, 31-36.
Beckett 1991: S. Beckett, Cap au pire, Paris: Les Éditions de Minuit.
Bikialo 2003: S. Bikialo, La nomination multiple: un compromis à la non-coïncidence des mots et de la sensation, in: A. Fontvielle, P. Wahl (réd.), Nathalie Sarraute. Du tropisme à la phrase, Lyon: PUL, 85-98.
Casanova 1997: P. Casanova, Beckett l’abstracteur. Anatomie d’une révolution littéraire, Paris: Seuil.
Jefferson 1996: A. Jefferson, Critique (Notice), in: N. Sarraute (1996), Œuvres complètes, Paris: Gallimard, 2034-2050.
Clément 1994: B. Clément, L’Œuvre sans qualités. Rhétorique de Samuel Beckett, Paris: Seuil.
Lüscher-Morata 2005: D. Lüscher-Morata, La souffrance portée au langage dans la prose de Samuel Beckett, Amsterdam/New York: Rodopi.
Millet 2005: R. Millet, Harcèlement littéraire, Paris: Gallimard.
Sarraute 1996: N. Sarraute, Œuvres complètes, Paris: Gallimard.
Tadié 1971: J.-Y. Tadié, Proust et le roman, Paris: Gallimard.
Viart 2002: M. Braudeau et al., Le Roman français contemporain, Paris: ADPF.
Wittig 1995: M. Wittig, L’ordre du poème, in: V. Minogue, S. Raffy, Autour de Nathalie Sarraute: actes du colloque international de Cerisy-la-Salle des 9 au 19 juillet 1989, Besançon: Presses Univ. Franche-Comté, n° 580, 31-36.
Downloads
Објављено
30.11.2011
Како цитирати
Тешановић, Б. (2011). БЕКЕТ И САРОТ: У ПОТРАЗИ ЗА НОВОМ УМЕТНОШЋУ РОМАНА. Наслеђе, 8(19), 119–129. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/378
Bрој часописа
Секција
Научни радови