ЗНАМЕНИТЕ ФРАНЦУСКИЊЕ (1713) РОБЕРА ШАЛА: ИЗМЕЂУ ТРАДИЦИЈЕ И МОДЕРНОСТИ?
Кључне речи:
Robert Challe, Illustres Françaises, naturel, vérité, roman, histoiresСажетак
Знамените Францускиње Робера Шала (1659-1721), роман који је имао великог успеха у Европи током целог 18. века, широка читалачка публика открила је поново тек у шездесетим годинама прошлог века. На средокраћи између збирке новела и романа због своје комплексне структуре, ово дело је истовремено и плод дуге традиције и претходник романа модерног доба, као што су романи Опата Превоа, Дидроа, Лаклоа, затим Балзака и Стендала.
У овом раду пажња је посвећена прво полифоничној структури романа: настојали смо да укажемо на значај вишегласја, наративних гласова који се међусобно допуњују, као и на врло снажну међусобну кохезију прича; затим је реализам и природност у роману, „роману акције и страсти“, названом чак и „варварским“, предмет кратке анализе. На крају смо се запитали о улози Знаменитих Францускиња у настанку модерног романа у Француској.
Референце
Coulet 1967: H. Coulet, Le roman jusqu’à la Révolution, tome I: Histoire du roman en France, Paris: Librairie Armand Colin.
Deloffre 1959: F. Deloffre, Un mode pré-stendhalien d’expression de la sensibilité dans le roman français de la fin du XVIIe siècle, Cahiers de l’Association internationale des études françaises, N°11, 9-32.
Deloffre 1967: F. Deloffre, La Nouvelle en France à l’âge classique, Paris: Didier.
Deloffre 2001: F. Deloffre, Une fondatrice: Les Illustres Françaises, Eighteenth-Century Fiction, TRANSFORMATIONS DU GENRE ROMANESQUE AU
XVIIIE SIECLE, Volume 13, Issue 2, 2001, Article 7. 213-234.
Francalanza 2001: E. Francalanza, La Violence dans les Illustres françaises de Robert Challe (1713), Imaginaire & Inconscient 2001/4, n° 4, 115-132.
Meletinski 1996: J. Meletinski, Istorijska poetika novele, Novi Sad: Matica srpska, Biblioteka «Korist i razonoda».
Rousset 1973: J. Rousset, Narcisse romancier. Essai sur la première personne dans le roman, Éditions José Corti.
Rustin 1966: J. Rustin, L’Histoire véritable dans la littérature romanesque du XVIIIe siècle, Cahiers de l’association internationale d’études françaises 18, 89-102.