АВАНГАРДНА ПОЕТИКА МЕРЦА

КОНСТИТУИСАЊЕ ПОЕТИКЕ ПУТЕМ ПАРОДИЈЕ И ЈЕЗИЧКОГ ЕКСПЕРИМЕНТА

Аутори

  • Анђелка Крстановић Универзитет у Бањој Луци, Филолошки факултет

Кључне речи:

Курт Швитерс, мерц, поетика, авангарда, пародија, експериментална поезија

Сажетак

На корпусу Швитерсове лирике анализирали смо поетику мерца. Презентовани рад има циљ да дâ синтезу оновних поступака у изграђивању поетике мерца. Анализом корпуса издиференцирали смо четири фазе у Швитерсовом стваралаштву: пародирање традиционалне лирике, преузимање поступака ворткунста, пародирање ворткунста и слободни језички експеримент. Швитерс је, изграђујући властиту поетику једнозначности, тежио да путем језичког експеримента укине садржајну страну језичког знака и да изједначи вербални медиј са другим медијима. Почеци језичког експеримента видљиви су у разбијању метафоричности пјесничке слике увођењем свакодневног језика, бирањем баналних израза. Сличан поступак примјењен је у фази пародирања лирике Августа Штрама.Банализовањемјезичкогнизаразбија сеорганскацјелина дјела и постиже се деконцентрација основне пјесничке слике. Кључна година за поетику мерца је 1919. година када је објављена програмска пјесма An Anna Blume. У тој пјесми су јасно издиференцирана нова правила стварања у односу на традиционалну поетику. Потом наступа фаза експериментисања с језиком, у којој настају пјесме од ријечи и слова као пуких означитеља, ослобођених садржаја. Швитерс је умјетност мерца пласирао као универзални поступак стварања, чиме је избрисао границе између појединих врста умјетности. Без обзира на медиј у коме се испољава умјетнички квалитет, акценат је био искључиво на форми, ритму и композицији као јединим валидним естетским мјерилима. Такав програм имао је као посљедицу потпуно деградирање садржајне стране језичког знака и поништавање традиционалне пјесничке слике. Спроводећи досљедан естетицизам који стоји у оштрој опозицији према рационалној логици и изграђеним појмовима, Швитерс ће бити један од претеча развоја фонетске и визуелне поезије послије Другог свјетског рата.

Референце

Бест, Шмит 2006: O. F. Best, H. J. Schmitt, Die deutsche Literatur/Expressionismus und Dadaismus. Band 14, Stuttgart: Philipp Reclam jun.

Кемпер 1974: H. G. Kemper, Vom Expressionismus zum Dadaismus, Kronberg/Taunus: Scriptor Verlag GmbH.

Лах (ред.) 2004: F. Lach (Hrsg.), Kurt Schwitters. Die literarischen Werke, Band I:Lyrik, Köln: Deutscher Taschenbuch Verlag.

Лах (ред.) 2004: F. Lach (Hrsg.), Kurt Schwitters. Die literarischen Werke, Band V: Manifeste und kritische Texte, Köln: Deutscher Taschenbuch Verlag.

Асхолт, Фендерс 2005: W. Asholt, W. Fähnders, Manifeste und Proklamationen der europäischen Avantgarde (1909-1938), Sonderausgabe, Stuttgart-Weimar: J.B. Metzler.

Шмаленбах 1967: W. Schmalenbach, Kurt Schwitters, Köln: DuMont

Downloads

Објављено

30.06.2013

Како цитирати

Крстановић, А. (2013). АВАНГАРДНА ПОЕТИКА МЕРЦА : КОНСТИТУИСАЊЕ ПОЕТИКЕ ПУТЕМ ПАРОДИЈЕ И ЈЕЗИЧКОГ ЕКСПЕРИМЕНТА. Наслеђе, 10(24), 141–149. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/546

Bрој часописа

Секција

ТЕМАТ Немачка књижевност и лингвистика у контексту европске културе