ПРЕЗЕНТАЦИЈА И САМОПРЕЗЕНТАЦИЈА ЈЕВРЕЈА У РАНОЈ МОДЕРНОЈ ЕВРОПСКОЈ ИСТОРИЈИ
Кључне речи:
ренесансна визуелна култура, иконографија антисемитизма, Judenbild, променљивост стереотипа, визуализација старозаветних хероја, јеврејска уметност и самопрезентацијаСажетак
Ренесансна визуелна култура, сакрална и профана, обликовала је лик Јеврејина као гротескног, исквареног и оног који квари. Међутим, развој и трајање тог стереотипа нису били линеарни, већ су се мењали унутар променљивог контекста хиршћанско-јеврејских односа. Иако је имажерија Adversus Judaeos неспорна, потребно је изучити њен механизам и скренути пажњу на постојање променљиве динамике представљања Јевреја. Визуализација Синагоге и старозаветних хероја указује на амбивалентност приказивања јеврејских топоса у раном модерном добу. Посебна пажња скреће се на поље јеврејске визуелне културе. Јеврејска уметност је самосвојна, али је, истовремено, и изданак хришћанско-јеврејског дијалога и међусобне размене. Она је производ јеврејског духа, али и интегрални сегмент европске културе раног модерног доба.
Референце
Aronberg Lavin 1967: M. Aronberg Lavin, The Altar of Corpus Domini in Urbino: Paolo Uccello, Joos van Ghent, Piero della Francesca, Art Bulletin 49/1, 1–24.
Aronberg Lavin 1972: M. Aronberg Lavin, Piero della Francesca. The Flagellation, The Univ. of Chicago Press.
Bonfil 1994: R. Bonfil, Jewish Life in Renaissance Italy, Berkeley.
Брајовић 2011: С. Брајовић, Јеврејски идентитет у раној модерној европској историји, Наслеђе. Часопис за књижевност, језик, уметност и културу, VIII/20, ФИЛУМ, Филолошко-уметнички факултет Крагујевац, 167-181.
Carrier 1987: D. Carrier, Piero della Francesca and His Interpreters: Is There Progress in Art History?, History and Theory 26/2, 150-165.
Feinstein 2003: W. Feinstein, The Civilization of the Holocaust. Poets, Artist, Saints, Anti-Semites, London.
Frojmovic 2002: E. Frojmovic, Editor’s Foreword, in: E. Frojmovic ed., Imagining the Self, Imagining the Other: Visual Representation and Jewish-Christian Dynamics in the Middle Ages and Early Modern Period, Leiden, Brill.
Gentili 2004: A. Gentili, Traces of Giorgione. Jewish Culture and Astrological Science, in:S. Ferino-Pagden, G. Nepi Scire eds., Giorgione. Myth and Enigma, KunsthistorischesMuseum Wien 2004, 57–69.
Ginzburg 2002: C. Ginzburg, The Enigma of Piero della Francesca, Verso.
Gleason 1993: E. Gleason, Gasparo Contarini: Venice, Rome, and Reform, Berkeley and Los Angeles.
Hoffman 1981: J. Hoffman, Piero della Francesca’s Fagellation: A Reading from Jewish History, Zeitschrift für Kunstgeschichte 44, 340-357.
Kaplan 2008: P. D. Kaplan, Old Testament Heroes in Venetian High Renaissance Art, in: M. B. Merback ed., Beyond the Yellow Badge: Anti-Judaism and Anti-Semitism in Medieval and Early Modern Visual Culture, Brill, 277-304.
Katz 1992: D. Katz, The Phenomenon of Philo-Semitism in Christianity and Judaism, in: D. Wood ed., Papers Read at the 1991 Summer Meeting and the 1992 Winter Meeting of the Ecclesiastical History Society, Oxford, 327–361.
Katz 2008: D. E. Katz, The Jew in the Art of the Italian Renaissance, The Univ. of Pennsylvania Press.
King 2007: D. King, Astrolabes and angels, epigrams and enigmas. From Regiomontanus’ acrostic for Cardinal Bessarion to Piero della Francesca’s Flagellation of the Christ, Stuttgart.
Marrow 1977: J. H. Marrow, ’Circumdederunt me canes multi’: Christ’s Tormentors in Northern European Art of the Late Middle Ages and Early Renaissance”, Art Bulletin 59, 167–181.
Michael Epstein 2002: M. Michael Epstein, Another Flight to Egypt: Confluence, Coincidence, the Cross-cultural Dialectics of Messianism and Iconographic Appropriation in Medieval Jewish and Christian Culture, in: E. Frojmovic ed., Imagining the Self, Imagining the Other: Visual Representation and Jewish-Christian Dynamics in the Middle Ages and Early Modern Period, Leiden, Boston, 33-52.
Pope-Hennessy 2002: J. Pope-Hennessy, The Piero della Francesca Trail, New York 2002.
Pullan 1971: B. Pullan, Rich and Poor in Renaissance Venice. The Social Institutions of a Catholic State, Oxford.
Pullan 1997: B. Pullan, The Jews of Europe and the Inquisition of Venice, 1550-1670, London.
Randolph 2002: A. W. B. Randolph, Engaging Symbols. Gender, Politics, and Public Art in Fifteeenth-Century Florence, New Haven and London.
Sed-Rajna 1999: G. Sed-Rajna, Studies on Jewish Art in the Last Fifty Years. A Survey, in: J. Targarona Borrás, A. Sáeuz-Badillo eds., Jewish Studies at the Turn of the 20th Century. Vol. II: Judaism from the Renaissance to Modern Times, Leiden, 96-105.
Wolfthal 2002:D. Wolfthal, Imaging the Self: Representation of Jewish Ritual in Yiddish Books of Customs, in: E. Frojmovic ed., Imagining the Self, Imagining the Other: Visual Representation and Jewish-Christian Dynamics in the Middle Ages and Early Modern Period, Leiden, Boston, 189-212.
Wolfthal 2004: D. Wolfthal, Picturing Yiddish: Gender, Identity and Memory in Illustrated Yiddish Books of Renaissance Italy, Leiden.
Wood 2002: J. M. Wood, Piero’s Legend of the True Cross and the Friars of San Francesco, J. M. Wood ed., Cambridge Comanion to Piero della Francesca, Cambridge Univ. Press 2002, 51-65.