АСПЕКТИ ПРИМЕНЕ КОГНИТИВНЕ ЛИНГВИСТИКЕ

НАСТАВА ГРАМАТИКЕ СТРАНОГ ЈЕЗИКА

Аутори

  • Татјана Грујић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

когнитивна лингвистика, настава граматике страног језика, исказивање прошлости, усвајање језика

Сажетак

У овом раду се когнитивна лингвистика доводи у везу са примењеном тако што се когнитивна граматика сагледава као теоретски оквир на коме се могу заснивати педагошка објашњења језичких структура циљног језика. У контексту исказивања прошлости у енглеском језику, претерит, презент и садашњи перфекат овде се представљају као флексибилна језичка средства која зависе и од система језика, али и од избора говорника. Сматрајући да њихова флексибилност произилази из способности говорника да један исти догађај сагледа, односно концептуализује, на различите начине, указаћемо на то колико је свест о слободи избора језичке структуре којом ће се исказати жељено значење важна за успех процеса усвајања страног језика. Могуће је да јединствени когнитивнолингвистички увид у везу између језичког средства и значења може помоћи у настави страног језика на вишим нивоима, иако педагошка примена овог теоретског оквира при обради система глаголских времена у циљном језику није емпиријски ни испитивана ни доказана.

Референце

Даунинг 2002: А. Downing, P. Locke, English grammar, Oxon: Routledge.

Елис 2002: R. Ellis, The place of grammar instruction in the Second/Foreign

Language Curriculum, уHinkel, E., и Fotos, S. (ур.). New Perspectives on grammar teaching in second language classrooms. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 17-33

Елис 2008: R. Ellis, Explicit Form-Focused instruction and Second Language Acquisition. У Spolsky, B. и Hult, F. M. (ур.) The handbook of educational linguistics. Oxford: Blackwell Publishing. 437-455.

Крашен 1982: S. Krashen, Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon.

Лангакер 2008: R. Langacker, Cognitive grammar as a basis for language instruction, у Robinson, P. и Ellis N. (ур.) Handbook of cognitive linguistics and second language acquisition. New York: Routledge, 66-88.

Најмајер 2008: S. Neimer, M. Reif, Making progress simpler? Applying Cognitive Grammar to tense-aspect teaching in the German EFL classroom, у Knop, S. De и Rycker T. De (ред.) Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar. Berlin: Mouton De Gruyter, 326-352.

Раден и Дирвен 2007: G. Radden, R. Dirven, Cognitive English grammar, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Рајхенбах 1947: H. Reichenbach, Elements of Symbolic Logic, New York: The Free Press.

Селсе-Мурша и Ларсен-Фриман 1999: М. Celce-Murcia и D. Larsen-Freeman, The grammar book: An ESL/EFT teacher’s course, Heinle & Heinle Publishers.

Спејда 1997: N. Spada,A review of classroom and laboratory research. У Language Teaching, 30, 73-87.

Станојевић и Ашић 2006: В. Станојевић, Т. Ашић, Семантика и прагматика глаголских времена у француском језику, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Downloads

Објављено

30.11.2013

Како цитирати

Грујић, Т. (2013). АСПЕКТИ ПРИМЕНЕ КОГНИТИВНЕ ЛИНГВИСТИКЕ: НАСТАВА ГРАМАТИКЕ СТРАНОГ ЈЕЗИКА. Наслеђе, 10(25), 171–181. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/558