ЈЕЗИЧКА ПОРУКА – КРОЗ ОПИС СТРАНЧЕВЕ ПЕРЦЕПЦИЈЕ СРПСКОГ ЈЕЗИКА ЛИКОВА У НАРАТИВНОМ ДИСКУРСУ
Кључне речи:
перцепција, формална, денотативна, неграматичке конструкције, српски, енглески, матерњи језик, бавити се, радитиСажетак
Аутор, на основу теоријских ставова когнитивне и текстлингвистике, формулише резултате своје анализе метода писца Сл. Селенића у употреби језичких средстава да изрази неке од својих идеолошких ставова при оцењивању менталитета људи који припадају његовом народу. Као грађа узет је текст писама лика Елизабете Блејк у роману „Очеви и оци“ на мужевљевом матерњем језику – српском, који она тек учи, а детаљ који аутор анализира је схватање значења глагола бавити се (нечим) и радити. На основу дефиниција релевантних српских речника, аутор указује на то да Речник МС први глагол не идентификује на првом месту другим глаголом, што упућује на чињеницу да они нису у (ближем) синонимском односу. Ослањајући се на дефиниције које даје Речник Матице српске (1, Нови Сад, 1967), аутор налази да гл. бавити се (нечим) има много амбигвалних значења и да је међу њима значење „радити“ на последњем месту. На првом месту од свих значења датих у релевантним српским речницима јесу значења: „бити негде“, „задржавати се“, „налазити се“, „проводити време“, „занимати се“, „бити заузет“ итд., која имплицирају само значење „попуњавати време“, што не мора нужно значити „попуњавати време продуктивним радом“.
Референце
Slobodan Selenić, „Očevi i oci“, Prosveta, Beograd, 1985.
Wlodarczyk 1997: André & Hélène Wlodarczyk, Graded Informative Content of Linguistic Messages, Proceedings of the 16th International Congress of Linguists Pergamon, Oxford, Paper No. 0431, 1997, 2-23.
Polovina 1999: Vesna Polovina, Semantika i tekstlingvistika (глава Diskurs u funkciji kognitivne analize jezičkih kategorija), Beograd, 1999.
Popović 2000: Ljudmila Popović, Epistolarni diskurs ukrajinskog i srpskog jezika, Beograd, 2000.
Stanojčić 2011: Slavko Stanojčić, Tipični primer stvaranja jezičkog identiteta (na jeziku naratora u Selenićevoj prozi), „Savremena proučavanja jezika i književnosti“, Kragujevac, 2011, (ISBN 978-86-85991-30-1), str. 359-365.
Fairclough 2003: Norman Fairclough, Analysing Discourse, London – New York, 2003.