ПУТЕВИ ОПЕРЕ ДАНАС

Аутори

  • Бранка Радовић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

опера, савремена опера, национална опера, српско женско музичко писмо, иновације у режији, музејски жанр, модеран жанр

Сажетак

Питање савремене опере данас подстиче музичке критичаре, стручњаке, редитеље, али и бројне љубитеље ове врсте музике на размишљање о томе, какви су путеви и модалитети опстанка жанра у нашем времену. Је ли то само узејска врста или живи уметнички организам који се стално обнавља? Кратак историјат и подсећање на највеће ауторе опере у 20. веку у свету, као и на полазишта овог жанра у Србији, настављају се увидом у најновија стварења која би се могла сврстати у постмодернизам нашег доба, јер су изданци у новим операма неколико младих жена-композиторки које се на нови начин обраћају и жанру и публици. Њихова дела комуницирају са публиком млађих генерација, али стичу поштоваоце и међу онима који обожавају „гвоздени“ репертоар. Како се национална опера третира и где су путеви њеног развоја у нашем времену представља и завршетак самог рада који поставља многа питања, даје извесне одговоре, али и подстиче на размишљање. Између осталог и: постоји ли женско музичко писмо код нас? Хоће ли доћи до преокрета у нашој средини као и односа према националном бићу и оперском жанру ли ће се ипак све завршити у музеју? Одговори су наговештени и понуђени читаоцима.

Author Biography

Бранка Радовић, Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Бранка Радовић рођена је 1949. године. Дипломирала je на групи за југо-светску књижевност Филолошког факултета у Београду (1973) и музикологију на Факултету музичке уметности (1974). Магистрирала на југословенској историји музике (Музичко-сценска дела Николе Херцигоње) 1988. и докторирала на Катедри за српску књижевност Филолошког факултета у Београду 1999. (Његош и музика). Бави се научним и критичарским радом. Издала је четири књиге: Мала историја музике (1992), Отменост посртања (о Христићевој опери Сутон, 2000), као и магистарску и докторску тезу са истим насловима. Поред тога, радове из области савремене историје музике, историје опере, као и везе књижевности и музике објављивала је у нашим и страним часописима, као и у бројним зборницима са различитих скупова и симпозијума. Десет година (1989–1999) уређивала је музички часопис Про музика и двадесет година је музички критичар Политике. Ванредни је професор историје музике на ФИЛУМ-у у Крагујевцу.

Референце

- Rihard Vagner, Opera i drama, Madlenianum, Beograd, 2003, 204.
- Claude Rostand: Dictionnaire de la musique contemporaine, Larousse, Paris, 1990, 44.

Downloads

Објављено

31.10.2007

Како цитирати

Радовић, Б. (2007). ПУТЕВИ ОПЕРЕ ДАНАС. Наслеђе, 4(7), 9–21. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/86