КЊИЖЕВНОСТ У СТОМАКУ: ЗА ДИДАКТИКУ ПРЕЗИРА
Кључне речи:
Didactique, littérature, lecture, critique, jugement, réception, subjectivité, interprétationСажетак
Није лако приступити књижевном делу на часовима француског као страног језика. Прво, питање је генерација: вероватно ће сваки наставник приметити несклад између свог ентузијазма за врлине књижевне баштине и очигледне равнодушности коју каткад изазивају његове речи. Затим, питање је контекста: јер се културној дистанци придружује језичка баријера која удвостручује тешкоћу разумевања дела које се види као подједнако чудно и страно. Питање је знати да ли изабрати овакво стање стрвари и задовољити се оваквим стањем ствари или се може искористити то одбацивање које показују поједини студенти. Предмет овог рада је, дакле, да озбиљно схвати шта значи презирати неко дело и шта се из тог може извући, с језичке и књижевне тачке гледишта. То подразумева да се клизи са израза осећања на свест феномена, дакле са психологије на епистемологију, да би се тако извела теорија књижевности која помаже усвајању језика; укратко да се скицира неколико путања у прилог дидактици презира.
Референце
Gervais 2007: B. Gervais, R. Bouvet, Théories et pratiques de la lecture littéraire, Québec: Presses de l’Université du Québec.
Gracq 1949: J. Gracq, La littérature à l’estomac, Paris: José Corti.
Gracq 1980: J. Gracq, En lisant en écrivant, Paris: José Corti.
Iser 1985: W. Iser, L’Acte de lecture. Théorie de l’effet esthétique, Bruxelles: Mardaga.
Jauss 1974: H.-R. Jauss, Pour une esthétique de la réception, Paris: Gallimard. Pennac 1992: D. Pennac, Comme un roman, Paris: Gallimard.
Picard 1986: M. Picard, La Lecture Comme Jeu: essai sur la littérature, Paris: Éditions de Minuit.
Renard 2002: J. Renard, Journal 1894-1904 (annotations du 23 avril 1899, 1er mars 1998 et 16 juillet 1903), Paris: Robert Laffont.
Riffaterre 1983: M. Riffaterre, Sémiotique de la poésie, Paris: Seuil.
Rouxel 2004: A. Rouxel, G. Langlade, Le Sujet lecteur. Lecture subjective et enseignement de la littérature, Rennes: Presses Universitaires.