ЗЕБАЛД И МОДИЈАНО, АРХЕОЛОЗИ МЕМОРИЈЕ

Аутори

  • Катарина Мелић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

Histoire, guerre, Holocauste, mémoire, oubli, oblitération, traces, documents, identité, biographie, autobiographie

Сажетак

Патрик Модијано и Винфрид Георг Зебалд припадају истој генерацији која је одрастала после Другог светског рата. Себи дају задатак да говоре о мутним временима Окупације у Француској као и о нацистичким прогањањима у Немачкој. Испитујући Историју и њено званично представљање, истражујући прошлост у сећањима и архивама, трагајући за меморијом кроз писање, ова два писца стварају дела у којима дају место онима за које се постомодерна историографија све више занима – „обични људи“. Предмет нашег рада су два дела – Dora Bruder (1999) Модијаноа и Austerlitz (2002) Зебалда, у којима је Шоа главна тема. Оба текста представљају истраживање и нарацију истраживања и имају много сличности. Наша је намера да истражимо како ова два текста мешају фикцију и документа/архиву у циљу (пре)испитивања Историје и меморије Историје, и на тај начин, покушај су да се исприча реалност времена које је званична Историја повремено склона да заборави. Да ли се може пронаћи сећање на прошлост која је свесно заборављена и измењена, о каквој је репрезентацији меморије реч? Покушаћемо да дâмо одговор тако што ћемо пратити следећи правац размишљања: однос реалне меморије и фиктивне меморије (фиктивна прича и фактуелна прича).

Author Biography

Катарина Мелић, Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Katarina Melic est maître de conférences à la Faculté des lettres et des arts à Kragujevac où elle enseigne la littérature du XIXe et XXe siècle. Elle a fait ses études graduées à la Faculté de philologie à Belgrade et postgraduées au Canada (Université de Carleton, Université de Queen’s). Elle a soutenu sa thèse de doctorat à l’Université de Queen’s à Kingston (Canada). Ses principaux domaines de recherche et d’enseignement concernent la littérature du XIXe et du XIXe siècle, la femme dans la littérature, le rapport Histoire – littérature et la littérature de l’exil. Auteure d’une étude sur le rapport Histoire – littérature, elle publie régulièrement dans les revues académiques.

Референце

Modiano 1999: P. Modiano, Dora Bruder, Paris: Gallimard, Folio.
Sebald 2002: W.G. Sebald, Austerlitz, Arles: Actes Sud.

Sources
Agamben 2003: G. Agamben, Ce qui reste d’Auschwitz, Paris: Payot, Rivages poche.
Bouju 2006: E. Bouju, La transcription de l’histoire – Essai sur le roman européen de la fin du XXe siècle, Rennes: Presses Universitaires de Rennes. Blanckeman 2009: B. Blanckeman, Lire Patrick Modiano, Paris: Armand Colin.
Dayan Rosenman 2007: A. Dayan Rosenman, Les alphabets de la Shoah, Paris: CNRS Éditions.
Dubosclard 2006: J. Dubosclard, Patrick Modiano Dora Bruder, Paris: Hatier.
Genette 1991: G. Genette, Fiction et diction, Paris: Éd. du Seuil.
Kuljić 2006: T. Kuljić, Kultura sećanja, Beograd: Čigoja.
Origgi 2006: G. Origgi, Mémoire narrative, mémoire épisodique: la mémoire selon W. G. Sebald , http://www.fabula.org/lht/1/Origgi.html 20.07.2010.
Ricoeur 2000: P. Ricoeur, La mémoire, l’histoire, l’oubli, Paris: Éd. du Seuil. Samoyault 2001: T. Samoyault, Fiction et abstraction, Littérature, 123, 56 – 66.
Trouillot 1995: M.-R. Trouillot, Silencing the Past – Power and the Production of History, Boston: Beacon Press.

Објављено

30.11.2011

Како цитирати

Мелић, К. (2011). ЗЕБАЛД И МОДИЈАНО, АРХЕОЛОЗИ МЕМОРИЈЕ. Наслеђе, 8(19), 67–83. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/374