НАСТАВА ЧИТАЊА НА ПОЧЕТНОМ НИВОУ УЧЕЊА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА У НИЖИМ РАЗРЕДИМА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Аутори

  • Маријана Матић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет
  • Савка Благојевић Универзитет у Нишу, Филозофски факултет

Кључне речи:

читање, читање на глас, читање у себи, декодирање, схема, разумевање, когнитивне способности, комуникација

Сажетак

Базична писменост јесте предуслов успешне комуникације у савременом свету, како на матерњем, тако и на страном језику. Почетна настава читања на енглеском језику за ученике којима је српски језик матерњи, подразумева не само овладавање механиком препознавања слова и слогова и њиховог повезивања са гласовима, већ и учење значења писаних симбола. Да би се ово постигло, неопходно је још на почетној настави читања на енглеском језику посветити пажњу не само форми, већ и значењу, што је могуће постићи помоћу организовања различитих језичких вежби. Ове врсте вежби, њихова употреба и предлог других могућности у савладавању читања на почетном нивоу учења енглеског језика, предмет су анализе овог рада који настоји да их систематизује имајући у виду разлике између два језика, когнитивне способности ученика и њихо-ве потребе.

Биографије аутора

Маријана Матић, Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Магистар је енглеског језика и дипломирани филолог скандинавских језика и књижевности. Факултет и постдилпмске студије завршила на Филолошком факултету у Београду. Запослена је као асистент на Катедри за англистику Филолошко-уметничког факултета у Крагујевцу. Области интересовања: методика наставе страних језика, учење и усвајање језика, тестирање и евлауација, настава на млађем школском узрасту.

Савка Благојевић, Универзитет у Нишу, Филозофски факултет

Ванредни професор на Филозофском факултету у Нишу, где предаје предмете Енглески језик на нематичним департманима и Академско писање на Департману за социологију. Докторирала је 2001. године на Филозофском факултету у Новом Саду, а у садашње звање изабрана је 2008. године. Аутор је монографије Метадискурс у академском дискурсу (2008), уџбеника English for Philosophy Students и преко 40 научних радова, објављених код нас и у иностранству. Аутор је и два научна пројекта „Academic Writing of Small-Language Communities for International Readership“ (2002), који је реализовала на Универзитету у Бергену, Норвешка и пројекта „The Differences in Academic Rhetoric in Research Articles Written in English by English and German-Speaking Writers“, који је реализовала 2004. године на Институту за лингвистичка истраживања Универзитета у Грацу. Тренутно је на пројекту Министарства просвете и науке „Динамика структура српског језика“ и управница, Центра за стране језике на Филозофском факултету у Нишу.

Референце

Бредли и Брајант 1983: L. Bradley, и P. E. Bryant, Categorizing sounds and learning to read: A causal connection: у Nature, 310, 419–421.

Камерон 2001: L. Cameron, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.

Даунинг 1983: J. Downing, Reading and Reasoning, New York: Springer – Verlag.

Гудман 1973: K. S. Goodman, Psycholinguistic universals in the Reading Process у Smith, F. Ed. Psycholinguistics and Reading,New York: Holt, Rinehart and Winston, 21–27.

Госвами 1998: U. Goswami, Rhyme in Early Reading, у Beard, R. Ed. Rhyme, Reading and Writing, London: Hodder and Stoughton.

Кристал 1996: D. Kristal, Kejmbridžka enciklopedija jezika, Beograd: Nolit.

Ленгфорд 1989: P. Langford, Childrens thinking and Learning in the Elementary School, Lancaster, Pennsylvania: Technomic Publishing Company, Inc.

Лију, Бејтс и Ли 1992: H, Liu, E. Bates and P. Li, Sentence interpretation in bilingual speakers of English and Chinese, у Applied Psycholinguistics 13: 451- 484.

Лотман 1979: J. M. 1979. Lotman, Ограничавање и развијање семиотичких система, Трећи програм, 42, III, 386–393.

Мекеј, Томсон и Шауб 1970: Mackay, D., Thomson, B. and Schaub, P. 1970. Breakthrough to Literacy, London: Longman.

Марковић 2003: Ј. Марковић, Развијање вештине читања, Београд, магистарски рад.

Милошевић 2003: О. Милошевић, Методске основе почетног учења страног језика на раном узрасту школске деце у Србији (од седме до десете године), магистарски рад.

Смит 1971: F. S. Smith, Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis and Learning to Read New York: Holt, Rinehart and Winston.

Смит 1973: F. Smith, A psycholinguistics and Reading, New York: Holt, Rinehart and Winston.

Сноу, Бернс и Грифин 1998: C. E Snow, M. Burns и P. Griffin, Eds., Preventing reading Difficulties in Children, Washington: D. C., National Academy Press.

Ферховен 1990: L. Verhoeven, Acquisition of reading in a second language, Reading Research Quarterly, 25, 2, 90–114.

Виготски 1978: L.Vygotski, Mind in Society, Cambridge, M.A.: Harvard University Press.

Вајли и Дарел 1970: R.E . Wylie, и D. D. Durrel, Elementary English, 47, 787–791.

Downloads

Објављено

20.05.2021

Како цитирати

Матић, М., & Благојевић, С. (2021). НАСТАВА ЧИТАЊА НА ПОЧЕТНОМ НИВОУ УЧЕЊА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА У НИЖИМ РАЗРЕДИМА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ. Наслеђе, 8(20), 143–154. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/422