НАСТАВА ЧИТАЊА НА ПОЧЕТНОМ НИВОУ УЧЕЊА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА У НИЖИМ РАЗРЕДИМА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ
Кључне речи:
читање, читање на глас, читање у себи, декодирање, схема, разумевање, когнитивне способности, комуникацијаСажетак
Базична писменост јесте предуслов успешне комуникације у савременом свету, како на матерњем, тако и на страном језику. Почетна настава читања на енглеском језику за ученике којима је српски језик матерњи, подразумева не само овладавање механиком препознавања слова и слогова и њиховог повезивања са гласовима, већ и учење значења писаних симбола. Да би се ово постигло, неопходно је још на почетној настави читања на енглеском језику посветити пажњу не само форми, већ и значењу, што је могуће постићи помоћу организовања различитих језичких вежби. Ове врсте вежби, њихова употреба и предлог других могућности у савладавању читања на почетном нивоу учења енглеског језика, предмет су анализе овог рада који настоји да их систематизује имајући у виду разлике између два језика, когнитивне способности ученика и њихо-ве потребе.
Референце
Бредли и Брајант 1983: L. Bradley, и P. E. Bryant, Categorizing sounds and learning to read: A causal connection: у Nature, 310, 419–421.
Камерон 2001: L. Cameron, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.
Даунинг 1983: J. Downing, Reading and Reasoning, New York: Springer – Verlag.
Гудман 1973: K. S. Goodman, Psycholinguistic universals in the Reading Process у Smith, F. Ed. Psycholinguistics and Reading,New York: Holt, Rinehart and Winston, 21–27.
Госвами 1998: U. Goswami, Rhyme in Early Reading, у Beard, R. Ed. Rhyme, Reading and Writing, London: Hodder and Stoughton.
Кристал 1996: D. Kristal, Kejmbridžka enciklopedija jezika, Beograd: Nolit.
Ленгфорд 1989: P. Langford, Childrens thinking and Learning in the Elementary School, Lancaster, Pennsylvania: Technomic Publishing Company, Inc.
Лију, Бејтс и Ли 1992: H, Liu, E. Bates and P. Li, Sentence interpretation in bilingual speakers of English and Chinese, у Applied Psycholinguistics 13: 451- 484.
Лотман 1979: J. M. 1979. Lotman, Ограничавање и развијање семиотичких система, Трећи програм, 42, III, 386–393.
Мекеј, Томсон и Шауб 1970: Mackay, D., Thomson, B. and Schaub, P. 1970. Breakthrough to Literacy, London: Longman.
Марковић 2003: Ј. Марковић, Развијање вештине читања, Београд, магистарски рад.
Милошевић 2003: О. Милошевић, Методске основе почетног учења страног језика на раном узрасту школске деце у Србији (од седме до десете године), магистарски рад.
Смит 1971: F. S. Smith, Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis and Learning to Read New York: Holt, Rinehart and Winston.
Смит 1973: F. Smith, A psycholinguistics and Reading, New York: Holt, Rinehart and Winston.
Сноу, Бернс и Грифин 1998: C. E Snow, M. Burns и P. Griffin, Eds., Preventing reading Difficulties in Children, Washington: D. C., National Academy Press.
Ферховен 1990: L. Verhoeven, Acquisition of reading in a second language, Reading Research Quarterly, 25, 2, 90–114.
Виготски 1978: L.Vygotski, Mind in Society, Cambridge, M.A.: Harvard University Press.
Вајли и Дарел 1970: R.E . Wylie, и D. D. Durrel, Elementary English, 47, 787–791.