TEACHING READING AT THE ELEMNARY LEVEL OF ENGLISH LANGUAGE LEARNING

Authors

  • Marijana Matić University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts
  • Savka Blagojević University of Nis, Faculty of Philosophy

Keywords:

читање, читање на глас, читање у себи, декодирање, схема, разумевање, когнитивне способности, комуникација

Abstract

The basic literacy skills are a pre-condition of successful communication in the modern world both in the mother tongue and in the foreign language. The basic reading education in English for the learners with the Serbian mother tongue includes the recogntion of letters, syllables and words and matching them with sounds. More importantly, it is vital for the children to be taught to ascribe meaning to the written symbols. For that reason it is necessary for the tecahers to give attention not only to the form but also to the meaning in their teaching the basic reading skills in English. This paper analyses the possibilities and sucessful ways of achieving good level of reading skills in English taking into consideration the differences between the two languages, the cognitive abilities of the learners and their needs as well.

Author Biographies

Marijana Matić, University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Магистар је енглеског језика и дипломирани филолог скандинавских језика и књижевности. Факултет и постдилпмске студије завршила на Филолошком факултету у Београду. Запослена је као асистент на Катедри за англистику Филолошко-уметничког факултета у Крагујевцу. Области интересовања: методика наставе страних језика, учење и усвајање језика, тестирање и евлауација, настава на млађем школском узрасту.

Savka Blagojević, University of Nis, Faculty of Philosophy

Ванредни професор на Филозофском факултету у Нишу, где предаје предмете Енглески језик на нематичним департманима и Академско писање на Департману за социологију. Докторирала је 2001. године на Филозофском факултету у Новом Саду, а у садашње звање изабрана је 2008. године. Аутор је монографије Метадискурс у академском дискурсу (2008), уџбеника English for Philosophy Students и преко 40 научних радова, објављених код нас и у иностранству. Аутор је и два научна пројекта „Academic Writing of Small-Language Communities for International Readership“ (2002), који је реализовала на Универзитету у Бергену, Норвешка и пројекта „The Differences in Academic Rhetoric in Research Articles Written in English by English and German-Speaking Writers“, који је реализовала 2004. године на Институту за лингвистичка истраживања Универзитета у Грацу. Тренутно је на пројекту Министарства просвете и науке „Динамика структура српског језика“ и управница, Центра за стране језике на Филозофском факултету у Нишу.

References

Бредли и Брајант 1983: L. Bradley, и P. E. Bryant, Categorizing sounds and learning to read: A causal connection: у Nature, 310, 419–421.

Камерон 2001: L. Cameron, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.

Даунинг 1983: J. Downing, Reading and Reasoning, New York: Springer – Verlag.

Гудман 1973: K. S. Goodman, Psycholinguistic universals in the Reading Process у Smith, F. Ed. Psycholinguistics and Reading,New York: Holt, Rinehart and Winston, 21–27.

Госвами 1998: U. Goswami, Rhyme in Early Reading, у Beard, R. Ed. Rhyme, Reading and Writing, London: Hodder and Stoughton.

Кристал 1996: D. Kristal, Kejmbridžka enciklopedija jezika, Beograd: Nolit.

Ленгфорд 1989: P. Langford, Childrens thinking and Learning in the Elementary School, Lancaster, Pennsylvania: Technomic Publishing Company, Inc.

Лију, Бејтс и Ли 1992: H, Liu, E. Bates and P. Li, Sentence interpretation in bilingual speakers of English and Chinese, у Applied Psycholinguistics 13: 451- 484.

Лотман 1979: J. M. 1979. Lotman, Ограничавање и развијање семиотичких система, Трећи програм, 42, III, 386–393.

Мекеј, Томсон и Шауб 1970: Mackay, D., Thomson, B. and Schaub, P. 1970. Breakthrough to Literacy, London: Longman.

Марковић 2003: Ј. Марковић, Развијање вештине читања, Београд, магистарски рад.

Милошевић 2003: О. Милошевић, Методске основе почетног учења страног језика на раном узрасту школске деце у Србији (од седме до десете године), магистарски рад.

Смит 1971: F. S. Smith, Understanding Reading: A Psycholinguistic Analysis and Learning to Read New York: Holt, Rinehart and Winston.

Смит 1973: F. Smith, A psycholinguistics and Reading, New York: Holt, Rinehart and Winston.

Сноу, Бернс и Грифин 1998: C. E Snow, M. Burns и P. Griffin, Eds., Preventing reading Difficulties in Children, Washington: D. C., National Academy Press.

Ферховен 1990: L. Verhoeven, Acquisition of reading in a second language, Reading Research Quarterly, 25, 2, 90–114.

Виготски 1978: L.Vygotski, Mind in Society, Cambridge, M.A.: Harvard University Press.

Вајли и Дарел 1970: R.E . Wylie, и D. D. Durrel, Elementary English, 47, 787–791.

Published

05-20-2021

How to Cite

Matić М., & Blagojević С. (2021). TEACHING READING AT THE ELEMNARY LEVEL OF ENGLISH LANGUAGE LEARNING. Nasleđe, 8(20), 143–154. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/422