ЦЕЛОЖИВОТНО УЧЕЊЕ
КЉУЧНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ
Кључне речи:
целоживотно учење, компетенције, реформа обарзовања, социјално партенрство, кључне компетенцијеСажетак
Рад је обухватио аналитичко-теоријски приступ концепту целоживотног учења, посматраног посебно из угла потреба тржишта рада, мобилности и флексибилности запсолених. Према анализама на тржишту рада послодавци и лидери желе запослене који ће континуирано осавремењавати и даље усавршавати своје вештине и који ће ефективно комуницирати и радити самостално. Односно, новој привреди потребни су појединци који поседују широки ранг вештина високог нивоа и способности, као што су критичко мишљење, решавање проблема, тимски рад и вештине доношења одлука, јер је свет у коме живи данашњи човек софистициран и вишезначан. У том контексту рад даје и пресек тумачења и дефинисања компетенција и посебно кључних компетенција као посебног трансверзибилног пакета који треба да помогне појединцу да одговори на променљиве услове рада. Рад се заснивао на анализама и истраживањима на нивоу ЕУ и на примеру једног истраживања кључних компетенција у Србији.
Референце
CEDEFOP (2008a), Future skill needs in Europe. Focus on 2020.
CEDEFOP (2008b), Future skill needs in Europe. Medium-term forecast. Synthesis report.
CEDEFOP (2007a), Towards European skill needs forecasting. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
CEDEFOP (2007b), Systems, institutional frameworks and processes for early identification of skill needs, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
European Commission (2008b), Employment in Europe 2008. (Chapter 5: Education and employment: relation of fields and paths of study to occupations).
European Commission (2008c), „The use of ICT to support innovation and lifelong learning for all – A report on progress“, SEC(2008)2629 final.
European Commission (2008d), „Economic Forecast. Autumn 2008“, European Economy, No. 7/2008.
European Commission (2007), Employment in Europe 2007. European Commission (2008) Communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social Committee and the Committee of the Regions, New Skills for New Jobs ,Anticipating and matching labour market and skills needs.
Maksimović, Iskra; Bojanić, Mirjana; Jakovljević, Jelena; Milanović, Mirjana: Key competences for Lifelong Learning in VET in Serbia, Belgrade Open School, Belgrade, January 2007.
Максимовић, Искра: Образовање менаџера за XXI век, докторска дисертација, 2006.