МАНУЕЛНИ ПОКРЕТИ БРОЈАЊА У НАСТАВИ СОЛФЕЂА У СРБИЈИ

Аутори

  • Александар Вуловић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

музичка педагогија, ритам, метода, тактирање, дириговање, дактилоритмија

Сажетак

У раду су описани најчешће коришћени мануелни покрети – покрети бројања у актуелној наставној пракси на предмету Солфеђо у Србији. Наши истакнути музички педагози усвајали су методе, технике, педагошке поступке и начине рада из различитих, страних педагошких средина, тако и мануелне покрете које су у оригиналном или адаптираном виду користили за преношење својих сазнања кроз практичну примену на настави солфеђа у Србији. Поједини наши методичари усвојили су из германске музичке педагогије дириговање користећи га као основно средство у свом педагошком раду. Други су се окренули романској музичкој традицији, првенствено француској и преузели тактирање, али и остале мануелне покрете бројања – откуцавање јединице бројања и дактилоритмију. Иако је говорено о начинима бројања у настави солфеђа, нема толико писаних речи о овој теми, те је овај рад настао у жељи да се постојећа знања сумирају и прикажу, како би се пружио још један допринос овој проблематици.

Референце

Damadžić 2007: Š. Damadžić, Taktiranje i dirigovanje u funkciji umetničke interpretacije, Pedagoški forum scenskih umetnosti, knj. VIII, Pokret u muzičkim i scenskim umetnostima, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, 136-144. [orig.] Дамаџић 2007: Ш. Дамаџић, Тактирање и дириговање у функцији уметничке иcнтерпретације, Педагошки форум сценских уметности, књ. VIII, Покрет у музичким и сценским уметностима, Београд: Факултет музичке уметности у Београду, 140-147.

Kršić Sekulić 2007: V. Kršić Sekulić, Manuelni pokret kao pokazatelj tempa, izraza i karaktera prilikom izvođenja i opažanja muzike, Pedagoški forum scenskih umetnosti, knj. VIII, Pokret u muzičkim i scenskim umetnostima, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, 120-124. [orig.] Кршић Секулић 2007: В. Кршић Секулић, Мануелни покрет као показатељ темпа, израза и карактера приликом извођења и опажања музике, Педагошки форум сценских уметности, књ. VIII, Покрет умузичким и сценским уметностима, Београд: Факултет музичке уметности у Београду, 120-124.

Matorkić Ivanović 2007: B. Matorkić Ivanović, Dirigovanje i pokret, Pedagoški forum scenskih umetnosti, knj. VIII, Pokret u muzičkim i scenskim umetnostima, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, 131-135. [orig.] Маторкић Ивановић 2007: Б. Маторкић Ивановић, Дириговање и покрет, Педагошки форум сценских уметности, књ. VIII, Покрет у музичким и сценским уметностима, Београд: Факултет музичке уметности у Београду, 131-135.

Radičeva 2008: D. Radičeva, Uvod u metodiku nastave solfeđa, Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu – Akademija umetnosti. [orig.] Радичева 2008: Д. Радичева, Увод у методику наставе солфеђа, Нови Сад: Универзитет у Новом Саду – Академија уметности.

Vasiljević 2000: Z. M. Vasiljević, Metodika muzičke pismenosti, Beograd. [orig.] Васиљевић 2000: З. М. Васиљевић, Методика музичке писмености, Београд.

Vasiljević 1999: Z. M. Vasiljević, Teorija ritma sa gledišta muzičke pismenosti, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu. [orig.] Васиљевић 1999: З. М. Васиљевић, Теорија ритма са гледишта музичке писмености, Београд: Универзитет уметности у Београду.

Downloads

Објављено

30.11.2014

Како цитирати

Вуловић, А. (2014). МАНУЕЛНИ ПОКРЕТИ БРОЈАЊА У НАСТАВИ СОЛФЕЂА У СРБИЈИ. Наслеђе, 11(28), 297–305. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/636