THE 21ST CENTURY: THE AGE OF CONSENT, OR CONCERN? THE RISE OF DEMOCRATIC IMPERIALISM AND ‘FALL’ OF WILLIAM SHAKESPEARE

Authors

  • Љиљана Богоева-Седлар  University of Belgrade, Faculty of Dramatic Arts

Keywords:

democratic imperialism, educational reforms, William Shakespeare, Peter Sellars, Bernard Shaw, Harold Pinter, Vaclav Havel, Mario Varga Llosa, Augusto Boal

Abstract

This paper examines political events which have marked the opening of the 21st century and demonstrates how ‘democratic imperialism’, on the march in the world today, extorts cultural support for military interventions through ideological interference with education and the arts. Besides the rewriting of history, one of the most dangerous strategies used to promote it involves conversion of artists’ concern into consent, either through misinterpretation of old masters or through massive promotion of our contemporaries willing to be prudent and timely, that is politically correct and supportive of the neo-imperial project.

Author Biography

Љиљана Богоева-Седлар,  University of Belgrade, Faculty of Dramatic Arts

Љиљана Богоева-Седлар редовни је професор на Факултету драмских уметности у Београду, и дугогодошњи професор на Филозофском факултету у Нишу. На предлог Харолда Пинтера, а на основу њеног текста који објављујемо у овом тематском броју Наслеђа о Пинтеру, примила је почасни докторат Крагујевачког универзитета, 6. јуна 2008. на свечаној церемонији у Ректорату Универзитета. Професор Љиљана Богоева-Седлар бавила се Пинтером и јуна 2005. године, када је у Интернационалном центру Јубин, на Теразијама у Београду, одржала петодневни циклус предавања посвећен теми Разни гласови: уметност и активизам. Циклус је био инспирисан књигом Разни ласови Харолда Пинтера, који у том часу још увек није био Нобеловац. Пинтером се већ годинама бави и у оквиру курса Шекспир и савремене верзије његових комада. Посебно су значајни њени осврти на Пинтерово стваралаштво у есеју "Промене: изоштравање слике у савременој англо-америчкој драми" (где је реч о делу Ashes to Ashes), и анализа Пинтеровог односа према Шекспиру у есеју "Белешка о Шекспиру: о судијама, судовима и расуђивању". Ти есеји су прво објављени у Зборницима Факултета драмских уметности у Београду, а потом у књизи О промени: културолошки есеји 1992-2002.

References

Billington, M. (2007): Harold Pinter: London: Faber
Boal, A. (2000): Hamlet and the Baker’s Son: My Life in Theatre and Politics. London: Routledge.
Brook, P. (1989): The Mahabharata, film version of the great epic
Keane, J. (1999): Vaclav Havel: A Political Tragedy in Six Acts. New York: BasicBooks.
Pinter, H. (2005): Various Voices: Prose, Poetry, Politics 1948-2005. London: Faber.
Shaw, B. (1910): The Dark Lady of the Sonnets. The eserver Drama collection
Шо, Џ. Б. (1964): Лица и Наличја: Предговори Драмама. Београд: Култура
Velimirovic, N. (1916): Shakespeare – The Pananthropos

Downloads

Published

06-28-2009

How to Cite

Богоева-Седлар, Љ. (2009). THE 21ST CENTURY: THE AGE OF CONSENT, OR CONCERN? THE RISE OF DEMOCRATIC IMPERIALISM AND ‘FALL’ OF WILLIAM SHAKESPEARE. Nasleđe, 6(12), 31–52. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/175