A LA RECHERCHE DE DORA BRUDER OU LA LITTÉRATURE COMME CÉNOTAPHE
Keywords:
Histoire, historiographie, mémoire, archive, document, récit factuel, récit fictionnel, Shoah, biographie, autobiographieAbstract
Модианов роман, Дора Брудер, представља књигу архива која је резултат истраживања писца/наратора у нади да ће сазнати истину о нестанку једне девојке у Француској за време Другог светског рата. О њеном животу је сазнао прочитавши оглас о несталим особама у старим новинама из 1941. године. Трагање за архивама које би откриле нешто више о тој девојци безуспешно је. Он успева да успостави везу са девојком која је депортована у Аушвиц само захваљујући машти и поистовећивању који поново граде фикцију коју је најпре желео да избегне. Модиано се осврће на писање Историје и на моћ књижевности да говори о реалном и сачува меморију, сећање, јер је писање по дефиницији меморија. Књига тако и сама постаје архива и траг, јер је у њој садржана, као у кенотафу, судбина непознатих људи несталих у вихору Другог светског рата у Француској.
References
Ora Avni, D’un passé l’autre: aux portes de l’histoire avec Patrick Modiano, Paris, L’Harmattan, 1997.
Claude Burgelin, “Comment la littérature réinvente la mémoire”, La Recherche (édition spéciale “La mémoire et l’oubli”), 2001, 78-81. En ligne: http://www.111101.net/Writings/Cat/Essay/Patrick Modiano, Dora Bruder, Paris, Gallimard, 1997.
--- , Voyage de noces, Paris, Gallimard, 1990.
Jacques Lecarme et Éliane Lecarme-Tabone, L’autobiographie, Paris, Armand Colin, 1999.
Paul Veyne, Comment on écrit l’histoire, Paris, Seuil, 1978.