ПРИЛОГ ИСТОРИЈСКОЈ ПОЕТИЦИ ГОРСКОГ ВИЈЕНЦА

Authors

  • Душан Иванић University of Belgrade, Faculty of Philology

Keywords:

Gorski vijenac

Abstract

Gorski vijenac (pronounced viyenatz; Mountain Wreath) is taken to be a complex result of immanent evolutionary tendencies and of creative innovation, which is reflected in the synchronous unity of diachronically linked factors. The previous research demonstrated the manifold connections of this literary work with the folklore tradition and with the European and Serbian literary context. In this paper, we point out the elements of esthetics by analogy (spirit vs. Nature), transformed by means of tropes and other stylistic devices into ethical aspects of existence. In the same tradition, we particularly point out the signs of the poetics/esthetics of Romanticism, at several levels. Gorski vijenac is simultaneously built up from forms and motives that will become one of the bases for the folklore model of story-telling, subsequently to be transformed in the prose of S. M. Ljubiša, S. Matavulj, and I. Andric; as a whole, Gorski vijenac is characterized by a high degree of figurativeness, internal dispersiveness (openness) and outer closedness, permanent tension between the poetics of fragments and the poetics of a large form (being subordinated to one plot-line), thought and story, in the spirit of Schlegel’s ideal of Romanticist poetry.

Author Biography

Душан Иванић, University of Belgrade, Faculty of Philology

Душан Иванић рођен је 1946. године у Губавчевом Пољу, Градац, Р Хрватска. Редовни је професор Српске књижевности 18. и 19. века на Филолошком факултету у Београду. Осим студија (Српска приповијетка између романтике и реализма, Забавно-поучна периодика српског реализма: Јавор и Стражилово, Модели из књижевнога говора: из историје и поетике српске књижевности, Облик и вријеме: студије из историје и поетике српске књижевности, Српски реализам, Књижевност Српске Крајине, Основи текстологије, Свијет и прича: о приповиједању и приповиједачима у српској књижевнoсти) приредио је, између осталог, Сабрана дела Ђуре Јакшића, Мрсне приче(еротска народна проза), Спевове Ђ. Марковића Кодера, Мемоарску прозу 18. и 19. века, Сербијанку С. М. Сарајлије, Сеобе и Другу књигу Сеоба М. Црњанског, Сабране песме Б. Радичевића, Критике, полемике, писма и Забавне календаре, милобруке... Ј. С. Поповића, Преписку Л. Костића (с М. Лесковцем и М. Бујас), Сабране песме Ј. Дођеновића, те антологију Приповијетка српских писаца из Хрватске.

References

– Бркић, Светозар: Слике тескобе у Његошевом „Горском вијенцу”// Н Научни састанак слависта у В укове дане, 18/2, Београд, 1990.
– В одичка, Феликс: Проблеми књижевне историје (прев.), Н . Сад, 1987.
– Деретић, Јован: Горски вијенац, Београд, 1986 (лат.)
– Женет, Жерар: Фигуре// Метафора, фигуре и значење (прир. Л. Којен), Београд, 1986. (лат.)
– Иванић, Душан: Облик и вријеме, Београд, 1995.
– Мукаржовски, Јан: Огледи из естетике и поетике (прев.), Београд, 1998.
– Н едић, В ладан: О усменом песништву, Београд, 1976.
– Поповић, Миодраг: Романтизам, 1-3, Београд, 1975. (лат.)
– Поповић, Павле: О Горском вијенцу, 1923 (О Њ Његошу// Сабрана дела, 8, Београд, 2000)
– Ризвић, Мухсин: Једна могућност интерпретације „Горског вијенца” данас// Научни састанак слависта у В укове дане, 18/2, Београд, 1990.
– Слијепчевић, Перо: Огледи о домаћим темама// Изабрана дјела, 2, Сарајево, 1980.
– Татаркјевич, В ладимир: Историја шест појмова (прев.), Београд, б. г. (лат.)
– Флашар, Мирон: Његош и антика, Подгорица, 1997.
– Х авелок, Ерик А .: Муза учи да пише (прев.). Н . Сад, 1991.
– Х Хумболт, В Вилхелм: Списи из антропологије и историје (прев.), Н Н. Сад, 1991. (лат.)
– Schlegel, Friedrich.: Kritische und theoretische Schriften, Stuttgart, 1978.

Published

06-30-2005

How to Cite

Иванић, Д. (2005). ПРИЛОГ ИСТОРИЈСКОЈ ПОЕТИЦИ ГОРСКОГ ВИЈЕНЦА. Nasleđe, 2(3), 21–30. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/22