ФОРМЕ ПРИПОВЕДАЊА У ПРОУЧАВАЊУ НАРОДНИХ ПРИПОВЕДАКА
Keywords:
приповетке, наставаAbstract
In this paper is shown the importance of the narrative forms as integrative factors for interpretation, in school teaching, of oral prose forms (the folk tales). It is necessary to differentiate, in the classroom, the notions of author and narrator, and also the notions of character, hero, personality, protagonist. The paper explains the expressiveness of the third-person narration; how the moment of telling is actualized by the first-person narration; and how a telling aimed at some specific other person (listener) serves as a rational preparation for an emotional experience. We explain, in this paper, the dynamism of the dialogue and the usual absence of description in it; and, the importance of dialogue and monologue for making the action dramatic and for revealing the qualities of the protagonists; also, how the narration serves to connect parts, and how it is used for describing the psychological states.
The paper offers many examples from the folk tales, convenient for use in school.
References
- Методички приступ приповеци Глава шећера Милована Глишића // Књижевност и језик (Београд). – 1996, 1 / 2, стр. 89 – 99.
- Методичка обрада одломка у основној школи // Књижевност и језик (Београд). – 1997, 1, стр. 45 – 5 7.
- Наставни приступ текстовима Исидоре Секулић у основној школи (са посебним освртом на Фрагмент из рада о даху, па слуху и виду ...) // Школски час српског језика и књижевности (Београд). – 1997, 1, стр. 5 – 14.
- Наставни приступ домаћој лектири // Школски час српског језика и књижевности (Београд). – 1998, 1, стр. 15 – 22 (саопштење на 14. конгресу слависта Југославије у Будви).
- Путописи Јована Дучића // Зборник радова са 27. међународног научног састанка слависта у Вукове дане. – Београд : МСЦ, 1998, 27 / 1, стр. 269 – 278 (саопштење на МСЦ-у).
- Путовање путописом // Свет речи (Београд). – 1999, 6/7/8, стр. 67 – 69.
- Наставна интерпретација песме Зимско јутро Војислава Илића // Школски час српског језика и књижевности (Београд). – 1999, 3 / 4, стр. 47 – 5 9.
- Оријентациони распоред наставног градива за 8. разред основне школе // Стручна књига (Београд). – 1999, 66 стр. (књига, приручник за наставнике).
- Колико познајеш књижевност? // Свет речи (Београд). – 1999, 9/12, стр. 5 56 – 5 58.
- Наставни приступ народној приповеци // Књижевност и језик (Београд). – 2000, 1 / 2, стр. 5 1 – 63.
- Приче о животињама из Вукове и Чајкановићеве збирке // Зборник радова са 29. међународног састанка слависта у Вукове дане. – Београд : МСЦ, 2000, 29 / 2, стр. 141 – 149 (саопштење на МСЦ-у).
- Одраз националног у путничким писмима Јована Дучића // Књига о путопису. – Београд: Институт за књижевност и уметност, 2001, стр. 113 -119 (саопштење на скупу Путопис у српској књижевности, Институт за књижевност).