WHILE I AM WRITING, POSTMODERNISM IS HAPPENING

Authors

  • Sava Damjanov University of Novi Sad, Faculty of Philosophy

Keywords:

subjectivity, logocentrism, postmodernism, fragmentariness, reading, fictionality, literature

Abstract

Postmodernism can be conceived as a series of separate reflections by individual authors and thus accepted in the awareness that it is precisely in individualism that it is relevant and that generalities and universalities are of secondary importance to it. Serbian culture will find such freedom difficult to tolerate, since it has always regarded the so called epochal and universal values as the ones set high above all subjectivities; furthermore, the idea that the small and personal contain large and general is profoundly foreign to Serbian culture, as it accepts only explicit grandiosity, obvious syntheses, Meaning presenting itself precisely as such! The danger and apocryphalness of the experience expressed in the title of this paper is not in its ostensible self-confidence, but primarily in the awareness that each and every reading is legitimate and that different ways of reception (perception) are hence equally valid – fragmentary reading has now for long been more dominant than reading (and memorizing) the whole and continuity: therefore, given the ultimate instance – which becomes antiperiodizational from the 21st century on – there are only individual writing and individual perception of the written, whereas each collective aspect of art and spirituality articulates itself as fake and temporary.

Author Biography

Sava Damjanov, University of Novi Sad, Faculty of Philosophy

Рођен 1956. године у Новом Саду. Ради на Филозофском факултету у Новом Саду као редовни професор на Одсеку за српску књижевност: предаје српску књижевност 19. века и Креативно писање, а на докторским студијама Културу постмодернизма. Уредник је „Библиотеке српске фантастике“, едиције „Новосадски манускрипт“ (издавач Градска библиотеке Новог Сада, саиздавач „Орфеус“), као и антологијске библиотеке „Десет векова српске књижевности“ код Матице српске. Председник је (заједно са Јасмином Михајловић) фондације Милорада Павића „Хазарски речник“. Oбјавио је следеће књиге: Истраживање савршенства (роман), Београд 1983; Граждански еротикон (антологија), Ниш 1987; Корени модерне српске фантастике (студија), Нови Сад 1988; Колачи, обмане, нонсенси (приче), Београд 1989; Шта то бе ше млада срп ска про за? (е сеји и критике), Београд 1990; Причке (проза), Београд 1994; Постмодерна српска фантастика (антологија), Београд 1994, Нови Сад 2004 (друго, проширено издање); Кодер: историја једне рецепције ( студија), Београд 1997; Повести различне: лирске, епске, но најви ше неизрециве (приче), Нови Сад 1997; глосолалија (и забране и нове приче), Нови Сад 2001; ново читање традиције (књижевноисторијски огледи), Нови Сад 2002; Нови Сад - земљи рај (хрестоматија,у коауторству са Л. Мустеданагић ), Панчево 2003; Нови Сад - земљи рај II (хрестоматија, у коауторству са Л. Мустеданагић), Панчево 2004; Антологија сербској постмодерној фантастики (на украјинском), Лавов, 2004, Постмодерна српска фантастика (антологија), Нови Сад 2004: Граждански еротикон (антологија - друго, допуњено и илустровано издање), Нови Сад 2005; Ремек-делца (приче), Београд 2005, Ерос и По(р)нос (есеји, прикази, мистификације), Београд 2006, Историја као апокриф (роман), Нови Сад 2008, апокрифна историја српске (пост)модерне (есеји), Београд 2008, Порно-литургија архиепископа Саве (приче), Нови Сад-Зрењанин 2010.

References

-

Published

10-26-2010

How to Cite

Damjanov С. (2010). WHILE I AM WRITING, POSTMODERNISM IS HAPPENING. Nasleđe, 7(16), 75–81. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/298

Issue

Section

Topic: (Post)modernism, Apocalypse and Literature