FOLKLORE TEXT AS A POTENTIAL GENERATOR OF THE STRUCTURE GENERATING PROCEDURES AND FORMS OF ARTISTIC ADAPTATIONS OF FOLKORE SONGS FOR A SOLO AND A PIANO
Keywords:
folklore text planes as potential component generators, planes of artistic adaptations of folklore songs for a solo and a pianoAbstract
Though, in the minds of folklore singers, a text is inherently and syncretically cohesive with the melody, in the artistic adaptation of a folklore song it is quite often treated as an individual entity exerting a considerable influence on its artistic environment. The impact of a folklore text on the components and planes of artistic adaptation is primarily dependant upon the approach to be taken by the composers themselves toward the folklore material, that is to say upon their attitude toward the planes (musical and textual). The judgments as to the influence of the folklore text planes on its artistic environment can be applied to the entire range of musical genres having dealt with the text, whether that be in a qualitative or quantitative sense, as well as in those cases when a segment is excerpted and taken as an individual entity. The research of this kind was conducted with the adaptations of folklore songs for a solo and a piano. Within the specific category of a solo song, a folklore text is taken together with the music contents of the folk melody, yet in relation to its original form, certain types of transformations were to be detected, such as: the insertion of refrain formations, distinctive in relation to the original, alternative words or syntagmas bearing no semantic relevance, the reductions of the original, repetitions which are not to be found in the original, changes in the disposition of the verses, etc. Therefore, in the process of development analysis of the folklore text genetic potentials our initial standpoint did not refer to the original texts found in the script, but to the variations to be detected in their artistic adaptations. The research analysis hereby employed in regard to the exploration of the selected material suggests the excerpts of a folklore text taken out of its artistic environment and making it subject to an extensive literary and theoretical elaborations, indicating the study of all the textual planes relevant for the future components and musical development of artistic adaptations. All of the aforementioned implies that the paper is to deal with the potentials and capacities of folklore texts by analyzing their planes, among which the most important for this research would be the following: a) the semantic plane, b) the external dynamic potential, c) affective and emotional plane (the internal dynamic potential).
References
Веселиновић-Хофман 1997: М. Веселиновић-Хофман, Фрагменти о музичкој постмодерни, Нови Сад: Матица српска, 21-28.
Големовић 1997: Д. Големовић, Народна музика Југославије – Класификовање народних песама, Београд: Музичка омладина Србије.
Големовић 1989: Д. Големовић, Певање које то јесте и није. Фолкор и његова уметничка транспозиција (реферати са научног скупа), (73), Београд: Факултет музичке уметности у Београду.
Девић 1997: Д. Девић, Стилско-генетска особеност тоналног односа у српским народним песмама у: V међународни симпозијум Фолклор – Музика – Дело, Изузетност и сапостојање (216 – 244), Београд: Факултет музичке уметности у Београду.
Ђокић 1989: Љ. Ђокић, (приређ.), Основи драматургије, Београд: Универзитет уметности у Београду.
Кук (?): Д. Кук, Језик музике (прев. Владимир Карлић), Београд: Нолит.
Кучукалић, Зија, Романтична соло пјесма у Србији, Сарајево, ИП Свјетлост - ООУР Завод за уџбенике, 1975.
Маринковић 2004: С. Маринковић, Методолошке основе аналитичког приступа композицијама базираним на фолклору, у: Дани Владе С. Милошевића, научни скуп, 13. април 2004, зборник радова, Бања Лука: Академија умјетности, 136–149.
Мауерхофер 1997: А. Мауерхофер (Mauerhofer, Alois), О композиторском усвајању наодоне музике од доба Хердера – покушај типологије, у: IV међународни симпозијум Фолклор-музика–дело, Београд:, Факултет музичке уметности, 13–26.
Николић 1987: М. Николић, Природа и усмерење фолклорних импулса у новијој српској а цаппелла хорској музици (хабилитациони рад), рукопис (доступан у библиотеци Факултета музичке уметности у Београду), Београд.
Стефановић 1997: А. Стефановић, Фолклор и његова уметничка транспозиција у композицијама за глас и клавир Милоја Милојевића, у: IV међународни симпозијум, Фолклор–музика–дело (349-376), Београд: Факултет музичке уметности.
Стефановић 1991: Ana Stefanović, Književni folklor i njegova muzička transpozicija, u: Folklor i njegova umetnička transpozicija, (zbornik referata sa naučnog skupa održanog 24–26.10.1991), (403–420), uredili: Vlastimir Peričić, Dragoslav Dević, Mirjana Veselinović, Mladen Marković, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1991.
The new Grove dictionary of music and musicians (edited by Stanley Sadie; ek secutive editor Jonh Tyrell), Vol. 23, Florence to Gligo, 2nd ed.; London: Macmilan; New York: Grove, 2001.
Чубелић 1961: Т. Чубелић, Народна књижевност (Појам,врсте и поријекло - лирска народна пјесма), у Петре, Фран и Зденко Шкреб (уред.), Увод у књижевност, Загреб: Знање.