THE DEAD CLOWNS AFTER THE CATASTROPHE

Authors

  • Nikola Đuran University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Keywords:

Pinter, necessity, responsibility, anti-myth, paradox, freedom, catharsis, catasthrophe, fatum

Abstract

This work is concerned with the ideology of pre-determinism and uselessness of an individual’s will to shape his/her fate within the works by Harold Pinter, specifically focusing on three of his dramas: The Birthday Party, The Caretaker, and The Homecoming. Comparing the pinteresque pseudo-heroes with the authentic tragic heroes of Greek drama, the readers notice the decrease of the tragic protagonist’s willingness to give his own catastrophe a meaning and private purpose. Likewise, the hero’s alleged catharsis is but a decorated propaganda of giving away his identity to the government which, in turn, will shelter him within the typically pinteresque, stagnant hierarchy. The apex of Pinter’s heroes’ madness, still, is their non-resistant acknowledgment that what their superiors burden them with is their just fate.

References

Ајдачић, Д. Тајно и јавно у топографији словенских антиутопија, http://www.rastko/knjizevnost/nauka_knjiz/dajdacic_tajno.html

Barthes, R. The Death of thе Аuthor, http://www.rlwclarke.net/sources/LITS3304/2011-2012/10АBarthes,TheDeathofтtheAuthor.pdf

Бахофен 1990: Ј.Ј. Бахофен, Матријархат, Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића

Baudrillard, Ј., Simulacra and Simulations http://www.егс.edu/faculty/jean-baudrillard/articles/simulacra-and-simulations/, 19.04.2012

Бодријар 2012: Ж. Бодријар, Карневал/ канибал, Нови Сад: Златна греда, 123/124, Нови Сад

Зуровац 1997: М.Зуровац, Дјетињство и зрелост умјетности, Београд: Плато

Зуровац 2005: М.Зуровац, Три лица лепоте, Београд: Службени гласник

Carel, Х.Х. Moral and Еpistemic Ambiguity in „Oedipus Rex“, http://www.janushead.org/9-1/Carel.pdf

Laskewicz, Z, Тhe roles of Goldberg and McCann in Pinter’s play „The Birthday Party“, http://www.nachttschimmen.ey/_pdf/8901_BIR.pdf

McManus, B. Aristotle’s Тheory of Тragedy, November, 1999, http://www2.cnr.edu/home/bmcmanus/poetics.html.

Настић, Р. Драма у доба ироније, Октоих, Подгорица, 1998

Richards, R., http://rebekarichards.suite101.com/the-role-оf-language-in-sophoclesoedipus-rex-а194373, 19. 04.2012

Rehm, R. 2009: R. Rehm, Pinter and Politics, Крагујевац, Наслеђе, 12, Крагујевац

Павловић, Т. Павловић 2009: Т. Павловић, Пинтеров поетски театар, Крагујевац: Наслеђе, 12, Крагујевац, 85-105

Pinter H. Art, Truth, and Politics, http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2005/pinter-lecture-е.html, 18. 04.2012

Пинтер 1982: Х. Пинтер, Пет драма, Београд, Нолит, 189

Siegel, J. The Sphinx and Oedipus Rex, http://people.hsc.edu/drjclassics/texts/Oedipus/sphinx.shtm,

Софокле 1960: Софокле, Краљ Едип/ Антигона, Загреб: Школска књига

Срејовић 1987: Д.Срејовић, Речник грчке и римске митологије, Београд: Нолит

Hirsch Е. Farewell, Christopher Hitchens, http://www.huffingtonpost.com/emile-hirsch/christopher-hitchens-books_б_1154389.html

Шошкић 2012: Шошкић, Р. Зборник радова са III научног скупа младих филолога Србије одржаног 12. марта 2011 године на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу, у: М. Ковачевић (ред.) Савремена проучавања језика и књижевности, књ. II, Моћ и тортура у Пинтеровим драмама „Лифт за кухињу“, „Рођендан“ и „Настојник“, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет

Published

11-30-2012

How to Cite

Đuran Н. (2012). THE DEAD CLOWNS AFTER THE CATASTROPHE . Nasleđe, 9(22), 203–213. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/477