THE RELATIONSHIP BETWEEN THE HARMONIC AND THE MELODIC LEVEL, FROM THE POINT OF VIEW OF THEMATISM, IN THE FIRST SYMPHONY BY GUSTAV MAHLER

Authors

  • Марко Алексић University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Keywords:

Gustav Mahler, tonality, symphony, harmonics

Abstract

Although it stands chronologically at the very beginning of his work, Gustav Mahler’s First Symphony is a very significant achievement, from the point of view of his individual style and as part of the general evolution of symphony in Romanticism. By analyzing one of its crucial aspects, the harmonic language, we make an essential step towards the understanding the work as a whole. For this reason, this paper concentrates on the analysis of Mahler’s harmonics. Within such discourse, the paper will attempt to reveal the relationship between harmonic and melodic components, especially harmonic features of the mes and polyphonic treatment of melody in a framework of stabilized tonality. Enclosed examples from the score bring the majority of relevant subjects, the main ones and the episodic ones also. We also examine the enormously signi ficant and constructive role of the purefourths interval in the construction of the pivotal thematic materials, and in the securing of the tonality itself.

Author Biography

Марко Алексић, University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Марко Алексић рођен је 1977. године у Алексинцу. Дипломирао на Факултету музичке уметности у Београду, Одсек за општу музичку педагогију из области хармоније са хармонском анализом, са темом "Густав Малер: Прва симфонија – хармонскоаналитичка студија”. Ради на Факултету музичке уметности у Београду, при Катедри за теоријске предмете, у својству асистента-приправника на предметима Хармонија са хармонском анализом, Анализа музичких стилова и Анализа музичког дела. Током две школске године, у периоду између 2002. и 2004. био, такође асистент-приправник, запослен на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу. Објављивао је текстове из области музичке теорије и анализе. Тренутно у оквиру последипломских студија ради на изради магистарске тезе "Експресивност хармонског језика у опери Салома Рихарда Штрауса”.

References

– Адорно, Теодор В., "Карактери", превео Павлушко Имшировић, Музички талас, Клио, Београд, 1995/2-3.
– Адорно, Теодор В., "Роман", превео Павлушко Имшировић, Музички талас, Клио, Београд, 1995/2-3.
– Andreis, Josip, Povijest Glazbe, knjiga 3, Sveučilišna naklada Liber, Zagreb, 1989.
– Апел, Бернард, "Дух велеграда у Малеровој музици", превела Љубинка Петрин, Музички талас, Клио, Београд, 1996/1-3.
– Булез, Пјер, "Густав Малер – наш савременик", превела Ивана Мишић, МуМузичички талас, Клио, Београд, 1996/1-3.
– Walter, Bruno, Gustav Mahler, Kegan Paul, Trench, Trububner & Co., London, 1937.
– de La Grange, Henry-Louis, MAHLER, volume one, Victor Gollancz, London, 1976.
– The New Grove Dictionary of Music and Musicians, volume 11, editеd by Stanley Sadie, Macmillan Publishers Limited, London, 1980.
– Деспић, Дејан, Хармонија са хармононском анализом, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2002.
– Деспић, Дејан, Хармононска анализа, Универзирзитет уметности, Београд, 1987.
– Cardus, Neville, Gustav Mahler - His Mind аnd His Music, volume I, Victor Gollancz, London, 1972.
– Kennedy, Michael, Mahler (The Masters Musicians Series), JM Dent and Sons, London, 1977.
– Клитус, Готвалд, "Малерова Осма симфонија", превела Мира Далеоре, Музички талас, Клио, Београд, 1996/1-3.
– Muzička Enciklopedija (2. knjiga), Jugoslavenski leksikografski zavod, Zagreb, 1974.
– Stahahmer, Klaus Hеinrich, Form und Idee in Gustav Mahlers Instrumentalalmusik, Heinrichshofen’s Verlag, Wilhelmshaven, Locarno, Amsterdam, 1980.
– Тараканов, М., "Малер", у: Музыка XX века. Очерки. Част первая 1890-1917. Книга вторая. Редактор Д. В. Житомирский. Музыка, Москва, 1977, 157.
– Floros, Constanantin, Gustav Mahler, The Symphonies, Amadeu s Press, Portland, Oregon, 1993.
– Хевелер, Каспер, Музички лексикон, превео Илија Врсајков, Матица српска , Нови Сад, 1967.
– Шнебл, Дитер: "О Малеровој Трећој симфонији", Музички талас, Клио, Београд, 1995/4-6.

Published

06-30-2006

How to Cite

Алексић, М. (2006). THE RELATIONSHIP BETWEEN THE HARMONIC AND THE MELODIC LEVEL, FROM THE POINT OF VIEW OF THEMATISM, IN THE FIRST SYMPHONY BY GUSTAV MAHLER. Nasleđe, 3(4), 139–156. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/51