TONALITY AS A PARADIGM

TWO TYPES OF MUSICAL EXPRESSION IN THE WORKS OF MILAN MIHAJLOVIĆ DATING FROM THE EIGHTIES AND NINETIES OF THE TWENTIETH CENTURY

Authors

  • Nevena Vujošević University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Keywords:

Milan Mihajlović, Skryabin’s modus, tonality, sample, model, exemplar

Abstract

The paper examines and indicates two types of musical expression of Milan Mihajlović (1945) present in his works from the 1980s and 1990s. With undoubtedly tonal provenience, the musical expression of this composer is based on the structures from Skryabin’s scale sequence as well as on the specific features of this composer’s individual style formed as early as the beginning of the eighties of the previous century. However, along with the features of the composer’s individual style preserved from the previous decade of creativity, the compositions from the 1990s reveal one altogether different and specific relation to tradition. While addressing it on the level of a postmodernist work of art with a sample, a model, and an exemplar, the tonality of Mihajlović acquires new dimensions. With successful integration of different musical pasts, his tonality is still based on the structures of Skryabin’s scale sequence, with the presence of entire tonal complexes within a musical course which not so rarely convey outlines of standard functional relations of the eighteenth and nineteenth centuries. Still in the status of paradigm, the tonality of Mihajlović is defined by the strongly present elements of impressionist stylistic method. Demonstrative analysis includes six composer’s works created in the period of 1986-1996: Bagatelle (1986), Тhree Preludes (1986-1989), Еlegy (1989), of the eighties, and works Little Mourning Music (1990), Memento (1993) and Silenzio (1996), of the nineties.

References

Веселиновић Хофман 1983: М. Veselinović-Hofman, Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas, Beograd: Univerzitet umetnosti.

Веселиновић Хофман 1997: М. Veselinović-Hofman, Fragmenti o muzičkoj postmoderni, Novi Sad: Matica srpska.

Веселиновић Хофман 2007: М. Веселиновић-Хофман, Музика у другој половини ХХ века, у: М. Веселиновић-Хофман (ред.), Историја српске музике: српска музика и европско музичко наслеђе, Београд: Завод за уџбенике, 107-139.

Вујошевић 2011: Н. Вујошевић, Тоналне манифестације Скрјабиновог модуса у Три прелида за клавир Милана Михајловића, у: В. Каначки (ред.), Српски језик, књижевност, уметност, књ. 3, Женско писмо/Српска музика у европском контексту, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 61-71.

Вујошевић 2012: Н. Вујошевић, Скрјабинов модус као парадигма Михајловићевог хармонског језика осамдесетих година 20. века. Дуализам тоналног и нетоналног, у: С. Маринковић и С. Додик (ред.), Владо Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог - Традиција као инспирација, Бања Лука: Академија умјетности, 177-200.

Маринковић 1998: С. Маринковић, Питања периодизације музике, Нови Сад: Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 22-23, Нови Сад, 27-50.

Marinković, Sonja. Invention Is More Important - Interview with Milan Mihajlovic. New Sound, 2004. http://www.newsound.org.rs/clanci_eng/1Marinkovic.pdf.Proquest. 5. 9. 2010.

Маринковић 2000: С. Маринковић, Историја српске музике. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Маринковић 2007: С. Маринковић, Музика у XIX веку и првој половини ХХ века, у: М. Веселиновић-Хофман (ред.). Историја српске музике: српска музика и европско музичко наслеђе, Београд: Завод за уџбенике, 71-106.

Маринковић 2010: С. Маринковић, Традиција као изазов: Мементо Милана Михајловића, у: С. Маринковић и С. Додик (ред.), Традиција као инспирација, Бања Лука: Академија умјетности, Музиколошко друштво Републике Српске, 397-404.

Маринковић 2012: С. Маринковић, Хорско стваралаштво Милана Михајловића, у: С. Маринковић и С. Додик (ред.), Традиција као инспирација, Бања Лука: Академија умјетности, Музиколошко друштво Републике Српске, 201-215.

Марковић 2007: Т. Марковић, Хорска музика, у: М. Веселиновић-Хофман (ред.), Историја српске музике: српска музика и европско музичко наслеђе, Београд: Завод за уџбенике, 331-356.

Мијатовић 1994/1995: Б. Мијатовић, Кристали сећања: Мементо Милана Михајловића, Београд: Нови Звук, 4-5, Београд, 123-132.

Хофман, Срђан. http://kcns.org.rs/komentari.pdf.Proquest. 4. 6. 2010.

Михајловић, Милан. http://sr.wikipedia.org/sr/Милан_Михајловић.Proquest.15. 1. 2013.

Премате 1994: З. Премате, Милан Михајловић: Мементо, Београд: Pro musica, 12/13, Београд, 153

Published

12-31-2013

How to Cite

Vujošević Н. (2013). TONALITY AS A PARADIGM: TWO TYPES OF MUSICAL EXPRESSION IN THE WORKS OF MILAN MIHAJLOVIĆ DATING FROM THE EIGHTIES AND NINETIES OF THE TWENTIETH CENTURY. Nasleđe, 10(26), 245–267. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/585