THE RELATION BETWEEN KARAS’ PORTRAITS IN THE NOVEL OMER-PASHA LATAS BY IVO ANDRIĆ AND THE UMBERTO ECO’S THEORY OF THE „OPEN WORK“

Authors

  • Душан Р. Живковић University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Keywords:

отвореност значења, амбигвитет, коауторство, јединство супротности

Abstract

What is being examined in this work is the openness of meanining in the novel named Omer-pasha Latas by Ivo Andrić, paricularly in the motifs of Karas’ art. According to the views of Eco and Andrić, art is universal, and what differentiate one kind of art from another are only the means of expression. In this syncretism, an artist and interpretator become associates in the realisation of the intentio operis principle (which entails the tendency of the work itself towards the universum of meanings). The drama of the creation of an open work is showing through the portraits and sketches of Karas.

Author Biography

Душан Р. Живковић, University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

Душан Живковић рођен је 1980. године у Крагујевцу. Дипломирао је на Филозофском факултету у Новом Саду. Магистрирао је на Филолошком факултету у Београду. Ради као асистент-приправник на предметима Теорија књижевности и Општа књижевност на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу. Објавио је збирку песама Путници измишљеног раја. Добитник је награде Diploma di merito Удружења „Данте Алигиери“ на европском конкурсу поезије. Објавио је неколико књижевно-теоријских радoвa.

References

Иво Андрић: Омер-паша Латас, Сабрана дела Иве Андрића, књ. XV, Просвета, Београд, 1981, 325.
Johan Dewey, Arte come esperienza, Firenza, La Nuova Italia, 1951.;
T. G. Ogden, I. A. Richard, The meaning of meaning, London, 1923.

Published

10-31-2007

How to Cite

Живковић, Д. Р. (2007). THE RELATION BETWEEN KARAS’ PORTRAITS IN THE NOVEL OMER-PASHA LATAS BY IVO ANDRIĆ AND THE UMBERTO ECO’S THEORY OF THE „OPEN WORK“. Nasleđe, 4(7), 79–94. Retrieved from http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/91