МУЗИКА НА ТЕЛЕВИЗИЈИ – ОД ИНТЕРПРЕТАЦИЈЕ ДО КРЕАЦИЈЕ

Аутори

  • Снежана Николајевић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

телевизија, музика, време, визуелизација, телевизијска опера, телевизијски балет

Сажетак

Иако је музичка пракса на телевизији веома жива, интензивна и разграната, теоријска мисао о односу између музике и телевизије веома је оскудна. Полазећи од модела које је управо пракса створила и од теоријске мисли о природи медија, овај текст разматра пут који је музика на телевизији прешла - од првих покушаја уметничког уобличавања визуелног плана до стасавања уметничких форми.

Author Biography

Снежана Николајевић, Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Снежана Николајевић рођена је 1948. у Београду, Студирала је на Музичкој академији у Београду, три одсека - музикологију, клавир и соло певање. Дипломирала је 1972. са радом Ли-
бретистички поступак Петра Коњовића, магистрирала 1986. са радом Клавирски дуо као одраз опште еволуције музике, а докторирала 2001. године са радом Телевизија као креативни и интерпретативни простор српске музике. У нашој средини Снежана Николајевић је развила широку и значајну делатност – као музиколог, пијаниста, музички критичар и уредник. Од 1979. године запослена је у Телевизији Београд, најпре као уредник за музику у Школском програму, а затим као уредник у Музичкој редакцији, на чијем је челу била пет година. Њен уреднички рукопис и потпис носе многе значајне серије – Рађање српске музичке културе, Оно доба, Јавни час, Моја музика, Зашто волите Шопена, Дипломски испит, Светска премијера, Суботом увече, Летња духовна академија Музичке омладине, Недељом увече и многи појединачни пројекти. Објавила је до сада шест књига – Сапутник кроз камерну музику, Класици модерне музике, Либретистички поступак Петра Коњовића, Клавирски дуо као одраз опште еволуције музике, Музика као догађај и Екран српске музике. Пуне две деценије бавила се континуирано музичком критиком објавивши у листовима Борба, Политика и Политика експрес око 800 критика. Сарађује у сви нашим истакнутим стручним часописима, учествује на музиколошким симпозијумима. Више од четврт века континуирано наступа у клавирском дуу са Весном Кршић и за то време извела је велики број композиција за овај ансамбл први пут у нашој средини. На Катедри за медијске предмете ФМУ предавала је више од једне деценије Основе новинарства. Године 2005., по њеном елеборату, основана је студијска група за Музику у медијима на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу, где данас, у својству доцента, предаје Медијске облике музике.

Референце

- Сергеј Флере, Маклуаново истраживање процеса друштвеног општења, Просвета, Београд, 1964, 9.
- Маршал Маклуан, Познавање општила – човекових продужетака, Просвета, Београд, 1964, 58.
- Umberto Eko, Otvoreno djelo, Sarajevo, 1965, 6.
- Умберто Еко: Култура, информација, комуникација, Нолит, Београд, 1973, 427.
- Слободан Новаковић, Човек, медиј, Прометеј, Нови Сад, 1998, 89.
- Светомир Николајевић, Мисао као одраз времена, издање аутора, Београд, 46-47.
- Charles Rosen, The Classical Style, Faber and Faber Limited, London, 1971, 83.
- Бранка Радовић, „Беле ноћи“, Звук.
- Inger Aby, Opera on Television, Opera screen, Viena, 1993, 7.
- Jannifer Barnes, Television Opera, London, 2005, 28.
- Horace Newcomb, Toward Television Aesthetics, Oxford University Press, Oxford, 1989, 47.
- Силвана Ружић, Грађа за систематизацију балетске музике са становишта дефиниције жанра, дипломски рад, рукопис, Београд, 1999, 7.
- Милица Зајцев, Видеоданс – највећа позорница света, Данас, 31. 12.1998.

Downloads

Објављено

31.12.2007

Како цитирати

Николајевић, С. (2007). МУЗИКА НА ТЕЛЕВИЗИЈИ – ОД ИНТЕРПРЕТАЦИЈЕ ДО КРЕАЦИЈЕ. Наслеђе, 4(8), 107–120. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/114

Bрој часописа

Секција

Темат: УМЕТНОСТ И МЕДИЈИ