ИКОНА СА ПРЕДСТАВОМ БОГОРОДИЦЕ ГЛИКОФИЛУСЕ ИЗ БИВШЕ ЗБИРКЕ КОНДАКОВ

Аутори

  • Сања Р. Пајић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

збирка Кондаков, Умиленије, Богородица Гликофилуса, Богородица Страсна

Сажетак

Критска икона Богородице Гликофилусе из бивше колекције Кондаков, дело доброг уметника, припада ређе сликаном иконографском типу. На основу иконографске и стилске анализе ревидирано је датовање иконе, у досадашњој науци доста широко третирано, као и време настанка овакве иконографије.

Author Biography

Сања Р. Пајић, Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Сања Пајић рођена 1964. у Крагујевцу. Историчар уметности, доцент на ФИЛУМ-у. Дипломирала на Филозофском факултету у Београду, докторирала на Филозофском факултету у Прагу. Објавила већи број ликовних критика, као и научних радова и учествовала на више националних и међународних конференција.

Референце

Angelidi – Papamastorakis 2005: Ch. Angelidi – T. Papamastorakis, Picturing the Spiritual Protector: From Blachernitissa to Hodegetria, Images of the Mother of God: Perceptions of the Theotokos in Byzantium, (ed. Maria Vassilaki), Ashgate, 209–223.
Angiolini-Martinelli 1993: P. Angiolini-Martinelli, Una inedita „Madonna“ veneto-cretese conservata a Roma, Itinerari. Contributi alla Storia dell´Arte in memoria di Maria Luisa Ferrari, VI, 19–27.
Бабић 1985: Г. Бабић, Епитети Богородице коју дете грли, ЗЛУ 21, 261– 274.
Μπαλτογιαννη 1991–1992: Χ. Μπαλτογιαννη, Η Παναγια Γλυκοφιλούσα και το «Ανακλινόμενον Βρέφος» σε εικόνα της Συλλογής Λοβέρδου, DHAE 16, 219–236.
Baltoyianni 1993–94: Ch. Baltoyianni, Christ the Lamb and the „Enótion“ of the Law in a Wall Painting of Araka on Cyprus, DHAE 17, 53–58.
Baltoyianni 1994: Ch. Baltoyianni, Icons. The Mother of God in the Incarnation and the Passion, Athens.
Baltoyanni 2000: Ch. Baltoyanni, The Mother of God in Portable Icons, Mother of God. Representation of the Virgin in Byzantine Art (ed. Maria Vassilaki), Athens, 139–153.
Belting 1980–81: H. Belting, An Image and its Function in the Liturgy: The Man of Sorrows in Byzantium, DOP 34–35, 1–16.
Belting 1986: H. Belting, L’arte e il suo pubblico: Funzione e forme delle antiche immagini della Passione, Bologna (= Das Bild und sein Publikum im Mittelalter: Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion, Berlin 1981) Богоматерь Владимирская 1995: Богоматерь Владимирская. К 600-летию Сретения иконы Богоматери Владимирской в Москве 26 августа (8 сентября) 1395 года, Сборник материалов. Каталог выставки. Москва.
Byzantium: Faith and Power 2004: Byzantium: Faith and Power (1261–1557), (ed.) by Helen C. Evans, New Haven: Yale University Press.
Ћоровић-Љубинковић 1955: М. Ћоровић-Љубинковић, Две дечанске иконе умиленија, Старинар III-IV, 83–90.
Εικόνες της κρητικής τέχνης 1993: Εικόνες της κρητικής τέχνης. Από τον Χάνδακα ώς την Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη, (επιμ.) Μ. Μπορμπουδάκης, Ηράκλειο.
Еванђеља Страдања – из богослужења Велике недеље, Београд 1964.
Galerie Nikolenko 1975: Galerie Nikolenko, Icônes greques et russes, Paris.
Grabar I. 1930 : I. Grabar, Sur les origines et l’evolution du type iconografi que da la Vierge Eleousa, Mélanges Charles Diehl, II, Paris, 29–42.
Grabar 1930: A. Grabar, Deux images de la Vierge dans un manuscrit serbe, L’art byzantin chez les slaves, II, Paris 1930, 264–274 (= L’art de la fi n de l’anitiquité et du Moyen Age, I, Paris, 543–554).
Grabar 1974: A. Grabar, L’ Hodigitria et l’ Eleousa, ЗЛУ 10, 3–14.
Grabar 1975 : A. Grabar, Les images de la Vierge de tendresse, Zograf 6, 25–30.
Grabar 1968: A. Grabar, Christian Iconography. A study of its Origin, London.
Hadermann-Misguich 1983: L. Hadermann-Misguich, Pèlagonitissa et Kardiotissa: Variantes extrêmes du type Vierge de tendresse, Byz LIII /1, 9–16.
Hlaváčková 1996: J. H. Hlaváčková, Proměna řecké ikony Bohorodičky typu Glikofi lúsa ruské sbírce, Technologia artis 4, 39–40.
Lasareff 1938: V. Lasareff , Studies in the iconography of the Virgin,  e Art Bulletin XX/1, 26–65.
Лидов 1986: А. М. Лидов, Образ „Христа-архиереја“ в иконографическог программе Софии Охридској, Zograf 17, 5–20.
Лихачев 1906–08: Н. П. Лихачевъ, Материалы для истории русскаго иконописания, I-II, С-Петербург.
Maguire 1977: H. Maguire, The Depiction of Sorrow in Middle Byzantine Art, DOP 31, 125–174.
Maguire 1980–81: H. Maguire, The Iconography of Symeon with the Christ Child in Byzantin Art, DOP 34–35 , 261–269.
Maguire 1981: H. Maguire, Art and Eloquence in Byzantium.
Мајендорф 1985: Џ. Мајендорф, Византијско богословље, Крагујевац.
Миљковиќ-Пепек 1958: П. Миљковиќ-Пепек, Умилителните мотиви вовизантиската уметност на Балканот и проблемот на Богородица Пела-
гонитиса, Зборник издања на Археолошкиот музеј II, 1–30.
Мирковић 1961: Л. Мирковић, Хеортологија, Београд.
Момировић 1972: П. Момировић, Две италокритске иконе Успенске цркве у Новом Саду, Зограф 4, 63–67.
Mouriki 1987: D. Mouriki, A thirteenth-Century Icons with a Variant of the Hodegetria in the Byzantine Museum of Athens, DOP 41, 403–414.
Myslivec 1999: J. Myslivec, Catalogue of Icons from the Collection of the former N. P. Kondakov Institut in Prague, (prepared for publication by J. H. Hlaváčková), Prague.
ODB: Oxford Dictionary of Byzantium, 3, New York 1991.
Ракић 1998: С. Ракић, Иконе Босне и Херцеговине (16 - 19. вијек), Београд. Сидоренко 1996: Г. Сидоренко, „Пята Спасителя.“ Об иконографической особенности некоторых чудотворных икон, Чудотворная икона в Византии и Древней Руси, (сост.) А. Лидов, Москва, 321–335.
Skrobucha 1971: H. Skrobucha, Ikonen aus der Tschechoslowakei, Pargue.
Sophocleous 1994: S. Sophocleous, Icons of Cyprus, 7th-20th Century, Nicosia.
Staré evropské umění 1988: Staré evropské umění. Šternberský palác. Sbírky Národní galerie v Praze. Katalog stálé expozice, Praha.
Ştefănescu 1936: J. D. Ştefănescu, L’illustration des liturgies dans l’art de Byzance et de l’Orient, Bruxelles.
Татић-Ђурић 1972: М. Татић-Ђурић, Врата слова. Ка лику и значењу Влахернитисе, ЗЛУ 8 (1972) 63–85 (= Студије о Богородици, Београд 2007, 101–124).
Тatić-Đurić 1976: M. Tatić-Đurić, Eleousa: А la recherche du type iconografi que, JÖB 25 (1976) 259–267 (= Студије о Богородици, Београд 2007, 133–144).
Tatić-Đurić 1981: M. Tatić-Đurić, Iconographie de la Vierge da la Passion: Génèse du Dogme et des Symboles, De Cultu Mariano Saeculis XII-XV. Acta Congressus Mariologici-Mariani, 6, Romae 1981, 135–168 (= Студије о Богородици, Београд 2007, 275–298).
Татић-Ђурић 1985: М. Татић-Ђурић, Bogorodica Vladimirska, ЗЛУ 21, 29–50 (= Студије о Богородици, Београд 2007, 323–342).
Татић-Ђурић 2000: М. Татић-Ђурић, Богородица Старсна у Жичи, Зборник радова Манастир Жича, Краљево (= Студије о Богородици, Београд
2007, 607–622).
 ierry 1979: N.  ierry, La Vierge de tendresse à l’époque macedonienne, Zograf 10, 59–70.
Тодић 1994: B. Todić, Anapeson. Iconographie et signigication du thème, Byzantion LXIV/1 (1994), 134–165.
Vassilaki – Tsironis 2000: М. Vassilaki – Н. Tsironis, Representations of the Virgin and their Association with the Passion of Christ, Mother of God. Representation of the Virgin in Byzantine Art (ed. Maria Vassilaki), Athens, 453–463.
Výstava ruské ikony 1932: Výstava ruské ikony v Praze (J. Myslivec), Praha.
Walter 1982: Ch. Walter, Art and Ritual og the Byzantine Church, London.
Weyl Carr 1993–94: A. Weyl Carr, The Presentation of an icon at Mount Sinai, DHAE 17 , 239–248.
Ze sbírek bývalého Kondakovova institutu 1995: Ze sbírek bývalého Kondakovova institutu. Ikony, koptské textilie, (ed.) H. J. Hlaváčková, Praha.
http://www.christies.com/LotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=4999985
http://www.savingantiquities.org/feature-Cyprusicons.php

Downloads

Објављено

19.06.2010

Како цитирати

Пајић, С. Р. (2010). ИКОНА СА ПРЕДСТАВОМ БОГОРОДИЦЕ ГЛИКОФИЛУСЕ ИЗ БИВШЕ ЗБИРКЕ КОНДАКОВ. Наслеђе, 7(15/1), 67–80. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/257