ТЕНДЕНЦИЈЕ ИЗГОВОРА НАСТАВНИКА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА КА БРИТАНСКОМ И АМЕРИЧКОМ ЕНГЛЕСКОМ У СРБИЈИ: ДА ЛИ СУ НАСТАВНИЦИ ИМУНИ НА УТИЦАЈЕ ГЛОБАЛИЗАЦИЈЕ?

Аутори

  • Јелена Грубор Друга крагујевачка гимназија, Крагујевац
  • Дарко Хинић Државни универзитет у Новом Пазару

Кључне речи:

American English (AmE), British English (BrE), EFL teachers, pronunciation tendencies

Сажетак

Начин на који изговарамо речи одувек нас је јасно одређивао у погледу друштвених, географских, историјских и културних карактеристика. Аутори овог рада спровели су истраживање како би утврдили који је варијетет, по питању изговора, најчешће коришћен у Србији. Испитани узорак се састојао од 50 наставника енглеског језика из различитих делова Србије, узраст (M=35.24, SD=6.06), углавном женског пола, а испитаници су попуњавали упитник и „тест“, који је посебно био сачињен за ову прилику. При анализирању прикупљених података коришћена је дескриптивна статистика, примењени су X2 и t- test, као и дескриптивна анализа. Да закључимо, добијени резултати показују да формиране групе, према резултатима „теста“, имају тенденцију да остану унутар одабраног варијетета, док „микс“ група има велику тенденцију ка америчком енглеском. Поред тога, постоји и статистички значајна разлика између субјективног става испитаника и резултата „теста“ (BrE: p<.05; AmE: p<.01). Ова разлика се показала зависнom од бивалентног утицаја (BrE: образовање; AmE: медији).

Биографије аутора

Јелена Грубор, Друга крагујевачка гимназија, Крагујевац

Јелена В. Грубор
Рођена је у Крагујевцу 1977. године. Од 2003. ради у Другој крагујевачкој гимназији као професор енглеског језика, и као хонорарни преводилац студија за стране језике Вербатим. Завршила је основне и мастер студије на Филолошком факултету у Београду, одсек Енглески језик и књижевност, где тренутно похађа докторске студије, смер Примењена лингвистика. Учествовала је на више међународних научних скупова, и публиковала је радове у домаћим и страним научним часописима: Language, Literature and Cultural Studies, Наслеђе (Крагујевац), Педагогија, The New Educational Review, Иновације у настави – часопис за савремену наставу. Посебно је интересују социолингвистика и примењена лингвистика.

Дарко Хинић, Државни универзитет у Новом Пазару

Дарко В. Хинић
Рођен је у Крагујевцу 1976. године. Завршио је Филозофски факултет у Београду, одсек Психологија, а докторирао на Медицинском факултету у Крагујевцу, смер Неуронауке. Од 2009. ради као доцент за ужу научну област Психологија на Државном универзитету у Новом Пазару. Учествовао је на више међународних конференција и објавио више радова у домаћим и страним научним часописима: The Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, The New Educational Review, Psychiatria Danubina, Психологија, Војносанитетски преглед, Примењена психологија, Енграми, Наслеђе (Крагујевац). Такође је коаутор уџбеника Комуникологија и комуницирање у организацији и аутор уџбеника Еколошка психологија. Од области интересовања издвајају се социјална и еколошка психологија, као и сајберпсихологија.

Референце

Акар 2007: A. Acar, Standards and Competence in English as an International Language Pedagogy, у: P. Robertson, J. Adamson, R. Nunn (ред.), Asian EFL Journal Quarterly. Conference Proceedings. English as an International Language: Setting the Standards, Tortola: Тhe Asian EFL Journal Press, 39–53.
Алџео 1998: J. Algeo, America is Ruining the English Language, у: L. Bauer, P. Trudgill (ред.), Language Myths, London: Penguin Books, 176–182.
American English. Online-dictionary of difficult words. Hutchinson Encyclopedia: Helicon Publishing, LTD. <http://www.tiscali.co.uk/reference/dictionar-ies/english/data/d0081550.html> 6.12. 2008
Канагараџа 2006: S. A. Canagarajah, Changing Communicative needs, Re-vised assessment objectives: Testing English as an international language, Lon-don: Language Assessment Quarterly, 3 (3), 229–242.
Дор 2004: D. Dor, From Englishization to Imposed Multilingualism: Globalization, the Internet, and the Political Economy of the Linguistic Code, New York: Public Culture, 16 (1), 97–118.
Гимсон 1989: A. C. Gimson, An Introduction to the Pronunciation of English (4. рев. издање). S. Ramsaran (ред.), London: Edward Arnold.
Гимсон 2001: A. C. Gimson, Gimson’s Pronunciation of English (6. издање). A. Cruttenden (ред.), London: Edward Arnold.
Грубор , Бјелогрлић, Хинић 2008: J. Grubor, N. Bjelogrlić, D. Hinić, British or American English in Serbia, or Both?, Крагујевац: Nasleđe, Kragujevac, 5 (11), 123–131.
Хлебец 2004: B. Hlebec, A Textbook of English Phonology (4. издање), Beograd: Čigoja Štampa.
Џенкинс 2000: J. Jenkins, The Phonology of English as an International Language, Oxford: Oxford University Press.
Џенкинс 2003: J. Jenkins, World Englishes: A Resource Book for Students, London: Routledge.
Џенкинс 2006: J. Jenkins, Current perspectives on teaching World Englishes and English as a lingua franca, TESOL Quarterly 40, Alexandria, Virginia, 157–181.
Кашру 1992: B. Kachru, Models for Non-Native Englishes, у: B. Kachru (ред.), The Other Tongue: Englishes across Cultures (2. издање), Urbana, Chicago: University of Illinois Press, 48–74.
Мекеј 2002: S. L. McKay, Teaching English as an international language: Rethinking goals and approaches, Oxford: Oxford University Press.
Модиано 1999a: M. Modiano, International English in the global village, Cambridge, English Today, 15 (2), 22–34.
Модиано 1999b: M. Modiano, Standard English(es) and educational practices for the world’s lingua franca. English Today, Cambridge, 15 (4),
3–13. Ричардс, Плат, Вебер 1985: J. Richards, J. Platt, H. Weber, Longman dictionary of applied linguistics, Harlow: Longman.
Салверда 2002: R. Salverda, Language diversity and international communication, Cambridge, English Today, 18 (3), 3–11.
Саидлхофер 2001: B. Seidlhofer, Closing a conceptual gap: The case for a description of English as a lingua franca, Chichester, International Journal of Applied Linguistics, 11 (2), 133–58.
Саидлхофер 2004: B. Seidlhofer, Research perspectives on teaching English as a lingua franca, Cambridge, Annual Review of Applied Linguistics, 24, 209-239.
Стревенс 1992: P. Strevens, English as an International Language, у: B. Kachru (ред.), Other Tongue: English Across Cultures (2. издање), Urbana, Chicago: University of Illinois Press, 24–27.
Велс 1990: J. Wells, Longman Pronunciation Dictionary, Harlow: Longman. Велс 1992: J. Wells, Accents of English 1. An Introduction, Cambridge, New York, Victoria: Cambridge University Press.
Велс 1993: J. Wells, Accents of English 3. Beyond the British Isles, Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.
Велс 2000: J. Wells, British English pronunciation preferences: a changing scene, Cambridge, Journal of the International Phonetic Association, 29 (1), 33-
Јано 2001: Y. Yano, World Englishes in 2000 and beyond. World Englishes, Chichester, 20 (2), 119–132.
Јилдирим, Окан 2007: R. Yýldýrým, Z. Okan, The Question of Global English-Language Teaching: A Turkish Perspective, у: P. Robertson, J. Adamson, R. Nunn (ред.), Asian EFL Journal Quarterly. Conference Proceedings. English as an International Language: Setting the Standards, Tortola: Тhe Asian EFL Journal Press, 54–66.

Downloads

Објављено

26.06.2011

Како цитирати

Грубор J., & Хинић D. (2011). ТЕНДЕНЦИЈЕ ИЗГОВОРА НАСТАВНИКА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА КА БРИТАНСКОМ И АМЕРИЧКОМ ЕНГЛЕСКОМ У СРБИЈИ: ДА ЛИ СУ НАСТАВНИЦИ ИМУНИ НА УТИЦАЈЕ ГЛОБАЛИЗАЦИЈЕ?. Наслеђе, 8(17), 299–310. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/338