ИКОНОГРАФСКА ПРЕДСТАВА ЈУЖНИХ СЛОВЕНА (1774 – 1849)
Кључне речи:
Slaves du Sud, imagologie, gravures, Fortis, Mérimée, Cassas-Lavallée, SazeracСажетак
Имагологија као метода компаративне књижевности, не може се задовољити само текстуалним изворима и све више мора да „посматра“ да би правила анализе. Култура је у све већој мери визуелна, што захтева познавање логике која је сликама својствена. Слика (цртеж, гравира, фотографија...) је знак заснован на симболима чија употреба ствара поруку и значење. Понављањем слике народа почињу да личе на слику особе, па се тако народи представљају као варварски, свадљиви, раздражљиви, мрски или мили.
Из скромног избора цртежа и гравира који представаљају Јужне Словене са почетка XIX века тешко је направити убедљив закључак. Од филозофа и антрополога XVIII века какав је био Фортис, преко класицизма и предромантизма Касаса и Лавалеа до реалисте Бартлета, пре свега уочавамо промену изражајних средстава док се сама представа Јужних Словена не мења значајније. Национални костим као највидљивији знак алтеритета је свуда присутан. Фортис је једини који се интересује пре свега за становништво и његове обичаје. За Касаса и Лавалеа оно је случајни додатак природи и пре свега архитектури. Сазерак и Бартлет уводе једну оптимистичку ноту са вером у прогрес, мада и сами чувају доминантно место за пејзаж и архитетктуру.
Референце
Fortis 1778: A. Fortis, Le Voyage en Dalmatie, (traduit de l’italien), Berne: Société typographique.
Lavalée, Cassas 1802: J. Lavallée, L. F. Cassas, Voyage pittoresque et historique de l’Istrie et de la Dalmatie, Paris: Pierre Didot l’aîné pour Né.
Leerssen et all. 2007: J. Leerssen, The cultural construction and literary representation of national caracters, Amsterdam-New York: Rodopi.
Mérimée 1885: P. Mérimée, La double méprise. La guzla, Paris: Calman Lévy. Moura 1992: J.-M. Moura, L’image du tiers monde dans le roman français contemporain, Paris: PUF.
Pageaux 1994: D.-H. Pageaux, Littérature comparée, Paris: Armand Collin. Sazerac 1849-1850: H. L. Sazerac, Le Danube illustré. Vues d’après nature, dessi-nés par Bartlett, gravées par plusieurs artistes anglais, (traduit de l’anglais), Paris: H. Mandeville.
Sekeruš 2002: P. Sekeruš, Les Slaves du Sud dans le miroir français, Beograd: Zadužbina Andrejević.
Sekeruš 2009: P. Sekeruš, Cyprien Robert. Un slavisant français du XIXe siècle, Novi Sad: Filozofski fakultet.
Syndram 1991: K. U. Syndram, The aestetics of alterity: literature and imagological approach, in: Yearbook of European studies, 4, Amsterdam: Rodopi, 177-192.
Yovanovitch 1911: V. M. Yovanovitch, La guzla de Prosper Mérimée – étude d’histoire romantique, Paris: Hachette.