ИКОНОГРАФСКА ПРЕДСТАВА ЈУЖНИХ СЛОВЕНА (1774 – 1849)

Аутори

  • Павле Секеруш Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет
  • Ивана Живанчевић-Секеруш Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет

Кључне речи:

Slaves du Sud, imagologie, gravures, Fortis, Mérimée, Cassas-Lavallée, Sazerac

Сажетак

Имагологија као метода компаративне књижевности, не може се задовољити само текстуалним изворима и све више мора да „посматра“ да би правила анализе. Култура је у све већој мери визуелна, што захтева познавање логике која је сликама својствена. Слика (цртеж, гравира, фотографија...) је знак заснован на симболима чија употреба ствара поруку и значење. Понављањем слике народа почињу да личе на слику особе, па се тако народи представљају као варварски, свадљиви, раздражљиви, мрски или мили.
Из скромног избора цртежа и гравира који представаљају Јужне Словене са почетка XIX века тешко је направити убедљив закључак. Од филозофа и антрополога XVIII века какав је био Фортис, преко класицизма и предромантизма Касаса и Лавалеа до реалисте Бартлета, пре свега уочавамо промену изражајних средстава док се сама представа Јужних Словена не мења значајније. Национални костим као највидљивији знак алтеритета је свуда присутан. Фортис је једини који се интересује пре свега за становништво и његове обичаје. За Касаса и Лавалеа оно је случајни додатак природи и пре свега архитектури. Сазерак и Бартлет уводе једну оптимистичку ноту са вером у прогрес, мада и сами чувају доминантно место за пејзаж и архитетктуру.

Биографије аутора

Павле Секеруш, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет

Pavle Sekeruš est actuellement vice-président de l’Université de Novi Sad pour des relations internationales. Il est professeur titulaire du Département des études romanes de la Faculté de philosophie où il enseigne la littérature française. Élève de comparatiste français Daniel-Henri Pageaux, Pavle Sekeruš est adepte de la méthode comparatiste – imagologie. La plupart de ses textes traite les problèmes de l’image de l’Autre, de l’identité, des nationalismes culturels. Comme professeurs il a enseigné dans plusieurs universités européennes. Il est auteur ou coauteur de plusieurs livres: Connaître nos voisins, Image de l’Autre dans les littératures des Balkans (2002), Les Slaves du Sud dans le miroir français (2002), Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey (2007) Cyprien Robert, Un slavisant français du XIXe siècle (2009).

Ивана Живанчевић-Секеруш, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет

Ivana Živančević-Sekeruš est actuellement Vice-doyenne pour les relations internationales et la science à la Faculté de philosophie de l’Université de Novi Sad. Professeur titulaire au Département de littérature et langue serbe, elle est auteur d’environ soixante-dix articles sur divers sujets dans les domaines de l’histoire des littératures et cultures sudslaves. Son approche des problèmes littéraires est essentiellement comparatiste et couvre les problèmes de représentations de l’Autre, les manifestations identitaires et les nationalismes culturels dans les Balkans et en Europe. Elle a participé à de nombreuses conférences dans le pays et dans le monde. Comme professeur elle a enseigné dans plusieurs universités européennes à Münster, Amsterdam, Gdansk, Cracovie, Prague, Budapest et a participé de nombreux projets européens. Elle est auteur et coauteur à de plusieurs livres: L’image de l’Autre dans la littérature des Balkans (2002), Self-portraits - Variations imagologiques (2004), Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters (2007), Comment décrire une différence? L’image de l’Autre dans la littérature serbe (2009), Miscellanea littéraires sudslaves (2009).

Референце

Amossy 1991: R. Amossy, Les idées reçues, Paris: Nathan.
Fortis 1778: A. Fortis, Le Voyage en Dalmatie, (traduit de l’italien), Berne: Société typographique.
Lavalée, Cassas 1802: J. Lavallée, L. F. Cassas, Voyage pittoresque et historique de l’Istrie et de la Dalmatie, Paris: Pierre Didot l’aîné pour Né.
Leerssen et all. 2007: J. Leerssen, The cultural construction and literary representation of national caracters, Amsterdam-New York: Rodopi.
Mérimée 1885: P. Mérimée, La double méprise. La guzla, Paris: Calman Lévy. Moura 1992: J.-M. Moura, L’image du tiers monde dans le roman français contemporain, Paris: PUF.
Pageaux 1994: D.-H. Pageaux, Littérature comparée, Paris: Armand Collin. Sazerac 1849-1850: H. L. Sazerac, Le Danube illustré. Vues d’après nature, dessi-nés par Bartlett, gravées par plusieurs artistes anglais, (traduit de l’anglais), Paris: H. Mandeville.
Sekeruš 2002: P. Sekeruš, Les Slaves du Sud dans le miroir français, Beograd: Zadužbina Andrejević.
Sekeruš 2009: P. Sekeruš, Cyprien Robert. Un slavisant français du XIXe siècle, Novi Sad: Filozofski fakultet.
Syndram 1991: K. U. Syndram, The aestetics of alterity: literature and imagological approach, in: Yearbook of European studies, 4, Amsterdam: Rodopi, 177-192.
Yovanovitch 1911: V. M. Yovanovitch, La guzla de Prosper Mérimée – étude d’histoire romantique, Paris: Hachette.

Објављено

30.11.2011

Како цитирати

Секеруш, П., & Живанчевић-Секеруш, И. (2011). ИКОНОГРАФСКА ПРЕДСТАВА ЈУЖНИХ СЛОВЕНА (1774 – 1849). Наслеђе, 8(19), 43–53. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/372