ДВОСТРУКА СЛИКА ЖЕНЕ ВИЂЕНА ОЧИМА УМЕТНИКА

(компаративна студија романа Bruges-la-Morte и слике Ханса Мемлинга)

Аутори

  • Елена Динева Универзитет "Свети Клемент Охридски" у Софији, Факултет за класичну и модерну филологију

Кључне речи:

femme, littérature, peinture, regard, détail, image double, fascination

Сажетак

Без намере да покушамо да истражимо у потпуности питање нордијског мита који је током векова играо веома битну улогу у стварању тзв. «белгијског» идентитета, усредсредићемо се у овом чланку на поређење естетика двојице његових најпознатијих представника: белгијског романсијера Жоржа Роденбаха и фламанског сликара Ханса Мемлинга.
Наш ће задатак, дакле, бити да укажемо на стратегије и принципе које су ова два аутора усвојили, а који чине да се њихове естетике, тако различите, налазе у односу непрестаног сучељавања које се суштински види у слици жене. Слика жене, како је узајамно виде читалац и посматрач, првенствено и пре свега је резултат упорног рада погледа. У том смислу ћемо покушати да видимо како два типа погледа – поглед писца и поглед сликара - обликују ту слику.
Најзад, као закључак, кроз анализу примарне улоге погледа, настојаћемо да покажемо пропустљивост границе између књижевности и сликарства која омогућује читаоцу да релативизује своје тумачење текста уз помоћ слике и, обрнуто, слике уз помоћ текста.

Author Biography

Елена Динева, Универзитет "Свети Клемент Охридски" у Софији, Факултет за класичну и модерну филологију

Elena Dineva a terminé en 2007 une licence en «Lettres françaises» à l’Université de Sofia «St. Kli-ment Ohridski» suivi par un master en «Études sur les francophonies» qu’elle a terminé en 2009. Dans le cadre de ce master, elle a pu découvrir la littérature francophone de Belgique par ses nombreuses lectures qui lui ont permis de s’ouvrir sur de nouvelles perspectives donnant lieu à une mise en parallèle de l’art et de la littérature auxquels elle porte un intérêt particulier. Ainsi, afin d’approfondir ses connaissances en ces matières, elle a commencé, en 2010, un doctorat en littératures francophones à l’Université «Clément d’Ohrid» de Sofia dans le cadre duquel elle envisage d’écrire une thèse consacrée au rapport texte – image dans le contexte de la littérature francophone de Belgique.

Референце

Arasse 1992: D. Arasse, Le Détail: pour une histoire rapprochée de la peinture, Coll. «Idées et recherches», Paris: Flammarion.
Frølisch 1997: J. Frølisch, L’œil clair-obscur: de Balzac, de l’artiste, de la fascination et des choses in: Des hommes, des femmes et des choses, Coll. «Éditions Essais et savoirs», Paris: Presses Universitaires Vincennes, 125-138. Panofsky 2003: E. Panofsky, Les Primitifs flamands, Coll. «35/37», Paris: Hazan.
Todorov 2004: T. Todorov, Éloge de l’individu, Coll. «Essais», Paris: Adam Biro.
Ressources en ligne
Berg, C. «Bruges-la-Morte» de G. Rodenbach (lecture). <http://ae-lib.org.ua/texts/berg__rodenbach__fr.htm>. 15.09.2010.
Trouver Objet Caché. <http://www.tentacules.net/index.php?id=489>. 16.10.2010.

Објављено

30.11.2011

Како цитирати

Динева, Е. (2011). ДВОСТРУКА СЛИКА ЖЕНЕ ВИЂЕНА ОЧИМА УМЕТНИКА: (компаративна студија романа Bruges-la-Morte и слике Ханса Мемлинга). Наслеђе, 8(19), 157–164. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/381