ДИДАКТИЗОВАТИ ПОЗОРИШНИ ВЕРБАЛНИ ПРОСТОР: СЛУЧАЈ ЈОНЕСКО
Кључне речи:
langage absurde, didactiser, communication interactive, stratégies de lecture, perception hiérarchisée, interprétation orale/écriteСажетак
Јонесков вербални простор изузетно богат, показао се погодним за реализацију дидактичких циљева везаних за лингвистичке и књижевне анализе текста на универзитетском нивоу. Јонескове језичке игре омогућавају наставнику коришћење еклектичког дидактичког приступа, а студенту отварају различите могућности за вежбе на свим нивоима: фонолошком, морфосинтаксичком, семантичком, хеуристичком .
Циљ нашег дидактичког приступа тежи ка томе да код студента развије ефикасне стратегије читања Јонесковог позоришног текста, да отвори нове оквире за комуникацију и интерпретацију и рад на тексту путем различитих дидактичких поступака (когнитивни, интерактивни, структуралистички, прагматички) и то по етапама радећи на: вежбама перцепције/рецепције усмене и визуелне, продукције усмене и писмене, интерпретације итд).
Покушај дидактизације Јонесковог вербалног простора требало би да код студента подигне праг мотивације за учење, да преобрази пасивног студента/читаоца у активног читаоца/копродуктора.
Оваквим предлогом желели смо да олакшамо учење француског као страног језика и да прилагодимо наставу граматике/књижевности принципима данашње дидактике.
Референце
Benveniste 1966: É. Benveniste, Problème de linguistique générale, 1, Paris: Gallimard.
Bergson 1969: H. Bergson, Le Rire, Paris: PUF.
Cicurel 1991: F. Cicurel, Lectures interactives en langues étrangères, Paris: Hachette.
Charaudeau, Maingueneau 2002: P. Charaudeau, D. Maingueneau, Dictionnaire d’analyse du discours, Paris: Seuil.
Cyr, Germain1998: P. Cyr , C. Germain, Les stratégies d’apprentissage, Paris: CLE International.
Cornaire, Germain 1999: C. Cornaire, C. Germain, Le point sur la lecture, Paris: CLE International.
Eco 1979: U. Eco, Lector in fabula, Paris: Édition Grasset & Fasquelle. Gardes-Tamine, Pellizza 1998: J. Gardes-Tamine, M-A. Pellizza, La construction du texte, Paris: Arman Colin.
Ionesco 1954: E. Ionesco, Théâtre I, Paris: Gallimard.
Ionesco 1966: E. Ionesco, Notes et contre-notes, Paris: Gallimard.
Iser 1997: W. Iser, L’Actes de lecture, Liège: Madraga.
Kerbrat-Orecchioni 1999: C. Kerbrat-Orecchioni, L’Énonciation, Paris: Armand Collin.
Kramsch 1984: C. Kramsch, Interaction et discours en classe de langue, Paris: Credif/Hatier.
Maingueneau 1994: D. Maingueneau, L’Énonciation en linguistique française, Paris: Hachette.
O’Malley, Chamot 1990: J.W. O’Malley, A.U.Chamot, Learning Strategies in Second Language Acquisition, Cambridge: Cambridge University Press. Paveau, Sarfati 2003: M.-A. Paveau, G.-E. Sarfati, Les grandes théories de la linguistique, Paris: Armand Colin.