ЈЕЗИК И УЗРАСТ – ЛИНГВИСТИЧКИ САДРЖАЈИ И ЛИНГВИСТИЧКЕ ОСОБИНЕ КОЈЕ СЕ ТИПИЧНО НАВОДЕ У ИСТРАЖИВАЊИМА
Кључне речи:
усвајање/учење, страни језик, узраст, лингвистичке особине, фактори, теоријеСажетак
Циљ предстојећег рада јесте да утвди које се све лингвистичке особине типично наводе у различитим емпиријским истраживањима процеса усвајања/учења страних језика у различитим у узрастима. У првом делу рада усудићемо се да нам полазиште буде усвајање матерњег језика као ослонац на коме ћемо направити паралелу између два наизглед потпуно одвојена и различита процеса; усвајања матерњег језика у раном узрасту и усвајања/учења једног или више страних језика у каснијој животној доби. Утврдићемо све сличности и разлике које се јављају услед затварања критичких прагова у различитим периодима и њихов утицај на крајње постигнуће „налик изворним говорницима“ у усвајању/учењу страног језика.
Референце
Балбони 2009: P. Balboni, Le sfide di babele, Torino: Utet.
Бонгартс 1999: Т. Bongaerts, Ultimate attainment in L2 pronunciation: The case of very advanced late learners, in: D. Birdsong (ed.), Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis,(133-159), Oxford: Blackwell Publishing.
Бугарски 2002: Р. Бугарски, Нова лица језика, Београд: Библиотека XX век.
Де Марко 2000: А. De Marco, Manuale di glottodidattica, Roma: Caroccci editore.
Вучо 2008: Ј. Vučo, Lessico dell'italiano precoce per stranieri, in Emanuela Cresti, Prospettive nello studio del lessico italiano, Vol. 2, str. 681-685, Firenze: Firenze, University Press.
Kамајони 2001: L. Camaioni, Psicoligia dello sviluppo del linguagio, Bologna: Mulino.
Ло Дука 2003: М. Lo Duca, Lingua italiana ed educazione linguistica, Roma: Caroccci.
Ло Дука 2006: М. Lo Duca, Sillabo di italiano L2, Roma: Caroccci.
Луизе 2006: C. M. Luise, Italiano come lingua straniera, Torino: Utet.
Мацота 2001: P. Mazzotta, Didattica delle lingue straniere nella scuola di base, Milano: Guerini.
Meцадри 2003: М. Mezzadri, I ferri del mestiere, Perugia: Guerra.
Палоти 1998: G. Pallotti, La seconda lingua, Milano: Strumenti Bompiani.
Сполски-Халт 2002: B. Spolsky, F. Hult, The handbook of educational linguistics, Oxford: Blackwell publishing.
Скехан 1986: P. Skehan, Analysis and the identification of learners types, in V. Cook (Ed). Experimented Approches to Second Language Acquisition, Oxford: Pergamon.
Скехан 1989: P. Skehan, Individual Differences in Second Language Learning, London: Edward Arnold.
Сораче 2003: А.Sorace, Near-nativeness, in Catherine J. Doughty & Michael H. Long. (eds.), The Handbook of Second Language Acquisition (pp. 130–1–51). Malden, MA: Blackwell.
Ренцо 2000: T. Renzo Esperienze di educazione plurilingue, Perugia: Guerra.
Фреди 2004: G. Freddi, Psicolinguistica, sociolinguistica, glottodidattica, Torino: Utet Рress.
Џонсон-Њупорт 1989: J. Johnson, and E.L.Newport, Critical period effects in second language learning. The influance of maturational state on the acqusition of English as Second Language in: Cognitive Psychology 21, (60-99), Cambridge: Cambridge University Рress.