ПРОЈЕКТОВАНЕ СТВАРНОСТИ И ОНТОЛОШКИ ПАРАДОКСИ У ПИНЧОНОВОМ РОМАНУ ОБЈАВА БРОЈА 49
Кључне речи:
Томас Пинчон, постмодерна фантастика, онтолошки плурализам, симулацијаСажетак
Пинчонов роман Објава броја 49 јесте прича о потрази за одговорима о могућој завери, у чијој комплексној структури, у којој није могуће разликовати истину од илузије, открића не доносе разрешење, већ постављају нова питања, док је приближавање циљу уједно и враћање на почетак. Зачарани круг без јасног почетка и краја гради онтолошки парадокс у којем јунакиња романа по имену Едипа Мас пројектује нове стварности, међу којима ни једну није могуће издвојити као праву. Током Едипине потраге за истином о постојању завере о Тристеру, у којој се преплићу стварност, параноја, халуцинације и лудило, време и простор, као константе објективне стварности, губе значај, док целокупна стварност представља Едипину менталну пројекцију. Стварност коју перципира Едипа је парадоксална онтолошка петља, аналогна слици сликарке Ремедиос Варо, из које Едипа не може да пронађе излаз, јер је заточеник сопствене илузије.
Референце
Бодријар 1991: Ж. Бодријар. Симулакруми и симулације. Нови Сад: Светови.
Мекхејл 1992: B. McHale, Constructing Postmodernism, New York: Routledge.
Mekhejl 2007: B. McHale, What Was Postmodernism?. Electronic Book Review. <http://www.electronicbookreview.com/thread/fictionspresent/tense>. 10.05.2011.
Not to Be Reproduced. Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Not_to_be_Reproduced. 10. 5. 2011.
Pinčon 2007: T. Pinčon, Objava broja 49, Beograd: Čarobna knjiga.
Remedios Varo. Wikipedia. <http://en.wikipedia.org/wiki/Remedios_Varo>. 10. 5. 2011.