ВИДОВИ ДИНАМИЗАЦИЈЕ РЕПРИЗЕ У СОНАТНОМ ОБЛИКУ КЛАСИЧАРА

Аутори

  • Данијела Здравић-Михаиловић Универзитет у Нишу, Факултет уметности

Кључне речи:

сонатни облик, Бетовен, сонате

Сажетак

Начини реализације репризе у сонатном облику класичара су веома разнолики. Међу бројним начинима преосмишљавања садржаја експозиције у репризи нарочиту аналитичку пажњу привлаче оне репризе које карактерише посебан вид измена у односу на експозицију, односно динамизација. Превасходна намера аутора је отварање питања везаних за сам појам динамизација (увид у литературу), али и изношење сопствених ставова везаних за улогу, односно сврху динамизације одређеног садржаја у репризи. На примерима Бетовенових соната за клавир оп. 49 бр. 1 и оп. 14 бр. 1, у раду се указује на два вида различито конципираних реприза, уз дефинисање околности у музичком току које иницирају динамизирање музичког садржаја. И поред чињенице да је динамизирање спроведено у оквиру различитих одсека у репризи, ипак се може уочити сродност у коришћењу композиционих поступака који иницирају динамизирање музичког садржаја. У сврху динамизирања, композитор у првом реду примењује интензивирање активности музичких компоненти у пратећем гласу, и то: ритма (у смислу двоструког скраћења нотних вредности), мелодије (регистарска промена), динамике (јачање акустичке динамике – форте) и фактуре (наизменично коришћење хомофоно и полифоно организоване фактуре).

Author Biography

Данијела Здравић-Михаиловић, Универзитет у Нишу, Факултет уметности

Данијела Здравић - Михаиловић рођена је 1974. године у Брусу. Средњу и Вишу музичку школу (Одсек за општу музичку педагогију) завршила у Нишу, а 1998. године дипломирала на Факултету уметности у Приштини на предмету Музички облици под менторством доц. Небојше Тодоровића. До 2002. године радила у више основних школа, Нижој и Средњој музичкој школи у Нишу. Од 2002. године запослена на Факултету уметности у Нишу као асистент приправник на предметима Музички облици и Анализа музичког дела. Јуна 2005. године магистрирала на Факултету музичке уметности у Београду на предмету Музички облици под менторством ван.проф. Анице Сабо (Типови репризе у сонатном облику класичара – Франц Јозеф Хајдн и Волфганг Амадеус Моцарт). Септембра 2005. године учествовала је на међународном симпозијуму „Моравица” у Сокобањи, где је излагала рад „Фактори диференцијације скраћења и сажимања музичког тока”.

Референце

– Деспић, Дејан: Хармонија са хармонском анализом 1, Универзитет уметности – Београд, 1994.
– Заткалик, Милош: „О неким магичним формулама, енергији и Брамсу, онако узгред”, Нови звук број 14, Београд, Савез организација компози тора Југославије, 1999, 51.
– Заткалик, Милош, Медић, Милена и Влајић, Смиљана: Музичка анализа 1, Београд, Клио, 2001.
– Јирак, К.Б: Наука о музичким облицима, Београд, Просвета, 1948.
– Machperson, Stewart: Form in music, London, Joseph Williams, 1930.
– Михајловић, Милан: Музички облици, Завод за уџбенике и наставна средства – Београд, Издавачка организација „Нота” – Књажевац, Завод за издавање уџбеника – Нови Сад, 1989.
– Newman, William S: The sonata in the classic era, New York, W.W. Nor ton&Company. INC, 1972.
– Перичић, Властимир и Сковран, Душан: Наука о музичким облицима, Универзитет уметности, Београд, 1986.
– Поповић, Берислав: Музичка форма или смисао у музици, Београд, Клио, 1998.
– Розен, Чарлс: Класични стил – Хајдн, Моцарт, Бетовен, Београд, Но лит, 1979.
– Ципра, Мило: Музички облици хомофони, извод из предавања професора Мила Ципре, Загребачко свеучилиште, 1948.
– Cook, Nicholas: A guide to musical analysis, London&Melbourne, J. M. Dent&Sons Ltd, 1987.
– Чавловић, Иван: Наука о музичким облицима, Сарајево, Универзитетска књига 1998.

Downloads

Објављено

30.06.2006

Како цитирати

Здравић-Михаиловић, Д. (2006). ВИДОВИ ДИНАМИЗАЦИЈЕ РЕПРИЗЕ У СОНАТНОМ ОБЛИКУ КЛАСИЧАРА. Наслеђе, 3(4), 131–137. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/50