МЕТОДИЧКИ ПРИСТУП ОБЛИЦИМА РЕЧИ У УЏБЕНИЦИМА МЛАЂИХ РАЗРЕДА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Аутори

  • Милка Николић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет
  • Јелена Петковић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

облик речи, именица, придев, глагол, методички приступ, уџбеник, настава језика, млађи разреди основне школе

Сажетак

У раду се из перспективе примењене лингвистике испитује методички приступ облицима речи у уџбеницима млађих разреда основне школе. Циљ је да се дође до одговарајућег приступа у методичкој обради облика речи на вертикалном плану од првог до четвртог разреда. У анализираним уџбеницима могу се прихватити методички приступи следећим појмовима: (а) глаголски облици за исказивње прошлог, садашњег и будућег времена; (б) лице и број глагола; (в) род и број придева. Наведени методички приступи прихватљиви су у сваком од испитиваних уџбеника појединачно, као и на вертикалном плану, јер се садржаји проширују у концентричним круговима. С друге стране, анализа је показала да је потребно унапредити обраду следећих садржаја: (а) род и број именица; (б) потврдни и одрични облик глагола. У приступу граматичким категоријама именица неопходно је поступно уводити прецизно изабране групе примера. Код приступа негацији важно је системски повезати различите аспекте негације, при чему те аспекте треба диференцирати према одговарајућим критеријумима.

Референце

Вучковић 2004: Мирољуб Вучковић, Кажи ми – да ти кажем. Језичка култура за први разред одновне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Јовановић 2007: Славица Јовановић, Српски језик за други разред основне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Милатовић – Јовановић 2010: Вук Милатовић и Славица Јовановић, Српски језик за трећи разред основне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Николић – Николић 2006: Милија Николић и Мирјана Николић, Српски језик и култура изражавања за четврти разред основне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Ивић 1976: Иван Ивић, Скица за једну психологију основношколског уџбеника, Београд: Психологија, 1–2, Београд, 25–45.

Илић 1998: Павле Илић, Методика наставе, српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси, Нови Сад: Змај.

Ковачевић 2002: Милош Ковачевић, Синтаксичка негација у српском језику, Ниш: Издавачка јединица Универзитета у Нишу.

Крстић 1996: Драган Крстић, Учење и развој. Педагошка психологија, Београд: Савремена администрација.

Ломпар 2004: Весна Ломпар, Значај појединачних примера за дефинисање језичких појмова, Београд: Научни састанак слависта у Вукове дане, 33/3, Београд, 47–54.

Наставни програм образовања и васпитања за први и други разред основног образовања и васпитања. www.zuov.gov.rs./novisajt2012/dokumenta/CRPU/

Osnovne skole PDF/Prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja/2 Nastavni program za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Датум последње посете 31. јул 2013. године.

Наставни програм образовања и васпитања за трећи разред основног образовања и васпитања, www.zuov.gov.rs./novisajt2012/dokumenta/CRPU/Osnovne skole PDF/Prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja/3 Nastavni program za treci razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Датум последње посете 31. јул 2013. године.

Наставни програм за четврти разред основног образовања и васпитања. www.zuov.gov.rs./novisajt2012/dokumenta/CRPU/Osnovne skole PDF/Prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja/4 Nastavni program za cetvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Датум последње посете 31. јул 2013. године.

Николић 2012: Милка Николић, Језик званичних уџбеника срског језика за млађе разреде основне школе (стилистички аспект), у: М. Ковачевић и Д. Бошковић (ред.), Савремено друштво и криза проучавања језика и књижевности, Крагујевац: ФИЛУМ, 155–164.

Николић (2002/2003): Мирослав Николић, Природни и граматички род именица, Београд: Наш језик, XXXIV/3–4, Београд, 181–194.

Петковић 2009: Јелена Петковић, Синтаксичка негација у светлу математичке и логичке негације, у: Савремена проучавања језика и књижевности, Зборник радова са I научног скупа младих филолога Србије, Крагујевац: ФИЛУМ, 75–83.

Поповић 2003: Љубомир Поповић, ’Реченица’ као централни термин традиционалне синтаксе, Београд: Научни састанак слависта у Вукове дане, 32/3, Београд, 87–138.

Прокић 1989: Богољуб Прокић, Уџбеници и наставна средства у теорији и пракси, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Плут 2003: Дијана Плут, Уџбеник као културно-потпорни систем, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, Институт за психологију.

Смиљковић – Милинковић (2008): Стана Смиљковић и Миомир Милинковић, Методика наставе српског језика и књижевности, Врање: Учитељски факултет, Ужице: Учитељски факултет.

Downloads

Објављено

31.12.2013

Како цитирати

Николић, М., & Петковић, Ј. (2013). МЕТОДИЧКИ ПРИСТУП ОБЛИЦИМА РЕЧИ У УЏБЕНИЦИМА МЛАЂИХ РАЗРЕДА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ. Наслеђе, 10(26), 31–45. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/568