METHODICAL APPROACH TO WORD FORMS IN EARLY GRADES OF PRIMARY SCHOOL TEXTBOOKS AND TEACHING
Keywords:
word form, noun, adjective, verb, methodical approach, textbook, language teaching, early grades of primary schoolAbstract
This paper examines the methodical approach to word forms in early grades of primary school textbooks and teaching from the perspective of applied linguistics. The goal is to reach a suitable approach in methodical processing of word forms on a vertical plane from the first to the fourth grade. The analyzed textbooks contain acceptable methodical approaches to the following terms: a) verb forms for indicating past, present and future tenses; b) person and number of a verb; c) gender and number of an adjective. These methodical approaches are acceptable in each of the examined textbooks, both separately and on a vertical plane, because the contents expand in concentric circles. On the other hand, the analysis has shown the need to improve the processing of the following contents: a) gender and number of nouns; b) affirmative and negative verb forms. While approaching the grammatical category of nouns, it is necessary to gradually introduce precisely selected groups of examples. Approaching negation, it is important to systematically connect different aspects of negation, while those aspects should be differentiated according to adequate criteria. Suggestions for teaching practice employ contemporary linguistic knowledge.
References
Вучковић 2004: Мирољуб Вучковић, Кажи ми – да ти кажем. Језичка култура за први разред одновне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Јовановић 2007: Славица Јовановић, Српски језик за други разред основне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Милатовић – Јовановић 2010: Вук Милатовић и Славица Јовановић, Српски језик за трећи разред основне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Николић – Николић 2006: Милија Николић и Мирјана Николић, Српски језик и култура изражавања за четврти разред основне школе, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства
Ивић 1976: Иван Ивић, Скица за једну психологију основношколског уџбеника, Београд: Психологија, 1–2, Београд, 25–45.
Илић 1998: Павле Илић, Методика наставе, српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси, Нови Сад: Змај.
Ковачевић 2002: Милош Ковачевић, Синтаксичка негација у српском језику, Ниш: Издавачка јединица Универзитета у Нишу.
Крстић 1996: Драган Крстић, Учење и развој. Педагошка психологија, Београд: Савремена администрација.
Ломпар 2004: Весна Ломпар, Значај појединачних примера за дефинисање језичких појмова, Београд: Научни састанак слависта у Вукове дане, 33/3, Београд, 47–54.
Наставни програм образовања и васпитања за први и други разред основног образовања и васпитања. www.zuov.gov.rs./novisajt2012/dokumenta/CRPU/
Osnovne skole PDF/Prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja/2 Nastavni program za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Датум последње посете 31. јул 2013. године.
Наставни програм образовања и васпитања за трећи разред основног образовања и васпитања, www.zuov.gov.rs./novisajt2012/dokumenta/CRPU/Osnovne skole PDF/Prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja/3 Nastavni program za treci razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Датум последње посете 31. јул 2013. године.
Наставни програм за четврти разред основног образовања и васпитања. www.zuov.gov.rs./novisajt2012/dokumenta/CRPU/Osnovne skole PDF/Prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja/4 Nastavni program za cetvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Датум последње посете 31. јул 2013. године.
Николић 2012: Милка Николић, Језик званичних уџбеника срског језика за млађе разреде основне школе (стилистички аспект), у: М. Ковачевић и Д. Бошковић (ред.), Савремено друштво и криза проучавања језика и књижевности, Крагујевац: ФИЛУМ, 155–164.
Николић (2002/2003): Мирослав Николић, Природни и граматички род именица, Београд: Наш језик, XXXIV/3–4, Београд, 181–194.
Петковић 2009: Јелена Петковић, Синтаксичка негација у светлу математичке и логичке негације, у: Савремена проучавања језика и књижевности, Зборник радова са I научног скупа младих филолога Србије, Крагујевац: ФИЛУМ, 75–83.
Поповић 2003: Љубомир Поповић, ’Реченица’ као централни термин традиционалне синтаксе, Београд: Научни састанак слависта у Вукове дане, 32/3, Београд, 87–138.
Прокић 1989: Богољуб Прокић, Уџбеници и наставна средства у теорији и пракси, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Плут 2003: Дијана Плут, Уџбеник као културно-потпорни систем, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, Институт за психологију.
Смиљковић – Милинковић (2008): Стана Смиљковић и Миомир Милинковић, Методика наставе српског језика и књижевности, Врање: Учитељски факултет, Ужице: Учитељски факултет.