АПСТРАКТНО СЛИКАРСТВО И ТРАНСЦЕНДЕНТАЛНА ФИЛОСОФИЈА

(о умјетности, предметности и стварности)

Аутори

  • Станислав Томић Средњошколски центар "Петар Кочић" у Зворнику

Кључне речи:

апстрактно сликарство, трансцендентална философија, уобразиља, истина, умјетност, предметност и стварност

Сажетак

У овом раду се развија идеја о аналогији апстрактног сликарства и трансценденталне философије. Аналогија између нефигуративног сликарства и трансценденталне философије темељи се на њиховим битно заједничким карактеристикама које се, као такве, овдје желе приказати. У том смислу, овдје је у почетној фази обликовања ове идеје предочена компарација Ингарденовог схватања апстрактног сликарства, које је приказано у оквиру његовог философског разматрања „слике”, са Кантовом трансценденталном философијом. Међутим, успостављање посве специфичног односа између апстрактног сликарства и трансценденталне философије се даље рефлектује у онтолошку раван, тако што се у њему јавља пројекција односа умјетности, предметности и стварности. при том, врло важно мјесто у разматрању односа овог вида сликарства и трансценденталне философије има уобразиља, која, поред тога што је од суштинског значаја за апстрактно сликарство и трансценденталну философију, као једна од њихових битних заједничких карактеристика, стоји на средини као спона између почетне и крајње поставке овог рада.

Author Biography

Станислав Томић, Средњошколски центар "Петар Кочић" у Зворнику

Станислав Томић рођен 1986. године у Тузли. Основну школу „Свети Сава“ похађао у Зворнику од 1992-2000. године. Средњу школу са одличним успјехом завршио у Техничком школском центру Зворник 2004. године. 2004. године уписао Филозофски факултет у Источном Сарајеву, Одсјек за философију и социологију. Испитне обавезе на овој високошколској установи окончао 2008. године.

Референце

1. Бауер, М. Путеви апстрактног сликарства, Политика, http://www.politika.co.yu/rubrike/Kulturni-dodatak/Puteviapstraktnogslikarstva.lt.html
2. Вујаклија, М. Лексикон страних речи и израза, Просвета, Београд, 1975.
3. Дерида, Ж. Истина у сликарству, Јасен, Никшић, 2001.
4. Кант, И. Критика чистог ума, Дерета, Београд, 2003.
5. Речник основних филозофских појмова, БИГЗ, Београд, 2004.
6. Феноменологија / Хусерл, Финк, Конрад-Марцијус, Ингарден, Шелер, Хајдегер, Де Вејленс, Мерлопонти, Транк-Дуктао, Паћи, Дамјановић, Нолит, Београд, 1975.
7. Хајдегер, М. Битак и вријеме, Напријед, Загреб, 1985.
8. Хајдегер, М. Кант и проблем метафизике са давоским саопштењем и дискусијом између М. Хајдегера и Е. Касирера, НИРО „Младост“, Београд, 1979.
9. Хајдегер, М. Шумски путеви, „Извор уметничког дела“, Плато, Београд, 2000.
10. Хартман, Н. Естетика, Дерета, Београд, 2004.
11. Шуваковић, М. Естетика апстрактног сликарства, „Апстрактна уметност и теорија уметника 20тих година“, Народна књига / Алфа, Београд, 1998.

Downloads

Објављено

19.12.2009

Како цитирати

Томић, С. (2009). АПСТРАКТНО СЛИКАРСТВО И ТРАНСЦЕНДЕНТАЛНА ФИЛОСОФИЈА: (о умјетности, предметности и стварности). Наслеђе, 6(14/1), 171–189. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/218