ПРЕДСТАВЕ ГРЧКЕ КУЛТУРЕ ОД 1780. ДО 1830.
Кључне речи:
Grèce antique, Grèce moderne, Révolution française, indépendance, insurrection grecque, philhellénisme, Chateaubriand, DelacroixСажетак
Основна тема овога рада је радикална промјена представе о Грчкој у раздобљу од просвјећености до романтизма. Дихотомије: класична Грчка/поробљена Грчка, класична Грчка/модерна, побуњена, потом независна Грчка, појављују се и развијају у виђењу Француза у процесу сталне деконструкције и реконструкције. Све се то дешава у једном географски нејасно дефинисаном контексту у периоду од Француске револуције до Јулске монархије, са неизбежним временским неподударањима. Чини се дакле да се од ренесансе до Винкелмана и од Винкелмана до наших дана, Грчка доживљава као простор који ваља изнова откривати, поново читати, а самим тим и реконструисати.
Од ренесансе до класичног доба за античку Грчку, њену умјетност и филозофију, превасходно су се интересовали европски дворови и интелектуалне елите. Непрестаним позивањем на Атину, Спарту и републикански Рим Француска револуција је жељела да Европи којом су владали „тирани“ представи један друкчији модел политичке културе. У сљедећем периоду, у коме је жестоко осуђивана Робеспјерова диктатура, интересовање за Грчку, као и и њен углед, знатно су опали. Радикални заокрет у виђењу Грчке доноси устанак који јој прибавља велике симпатије у Европи и читавом свијету. Борба једног малог народа за слободу уједињује људе различитих, па чак и супротних опредјељења, што погодује клими филхеленизма која се посебно осјећа у Француској. Слика Грчке је такорећи свеприсутна: класична и паганска, модерна, хришћанска или лаичка, она је увијек херојска и мученичка.
Референце
Barberis 1976 b: P. Barberis, Chateaubriand. Une réaction au monde moderne, Paris: Larousse.
Berchet 1992: J.-C. Berchet, Le voyageur et le poète. Chateaubriand et la découverte de monde nouveaux, in: Bulletin de la Société Chateaubriand, 35, Paris: Société Chateaubriand, 35-39.
Charles-Wurtz 2002: L. Charles-Wurtz, Des Odes et Ballades aux Orientales: vers une libre circulation de la parole poétique, in: Autour des Orientales, Paris: Minard, 59-78.
Chateaubriand 1847: F.R. de Chateaubriand, Génie du Christianisme, Paris: Didot frères, t.I.
Chateaubriand 1978: F.R. de Chateaubriand, Essai sur les révolutions, texte établi, présenté et annoté par Maurice Regard, Bibliothèque de la Pléiade, N.R.F., Paris: Gallimard.
Chateaubriand 2005: F.R.de Chateaubriand, Itinéraire de Paris à Jérusalem,Paris: Folio classique, Gallimard.
Chénier 2001: M.-J. Chénier, Théâtre, Charles IX, La Critique de la tragédie de Charles IX, De la liberté du théâtre en France, Henri VIII, Fénelon, Timoléon, introd., notes, chr. et bibl. par Gauthier Ambrus et François Jacob, Paris: Garnier-Flammarion.
Chénier 2005: A. Chénier, Œuvres poétiques, t. I (Imitations et préludes; Art d’aimer; Élégies), Orléans: Paradigmes.
Chetelat 1971: E. Chetelat, Les Occidentales ou lettres critiques sur les Orientales de M. Victor Hugo (1829), Paris: L’Arche du Livre.
Chupeau 1977: J. Chupeau, Les récits de voyage aux lisières du roman, in: Revue d’histoire littéraire de la France, Paris, 536-553.
Clément 1998: J.-P. Clément, Chateaubriand, Paris: Flammarion.
Conroy 1983: P. V. Conroy Jr., Image claire, image trouble dans l’Histoire d’une Grecque moderne de Prévost, in: Studies on Voltaire and the Eighteenth Century, n° 217, 187-197.
Cusset 2002: C. Cusset, La Loi de l’intérêt ou la naissance du sujet moderne dans Histoire d’une Grecque moderne de l’abbé Prévost, in: Le Travail des Lumières, Paris: Champion, 289-99.
Deisser 1993: A. Deisser, Mythification, imitation et plagiat chez les voyageurs, in: Gérard de Nerval et l’Orient, Actes du colloque international «Le Voyage dans l’espace méditerranéen au XVIIIe et XIXe siècle, collection Littérature des voya-ges, Paris: Klincksieck, 123-129.
D’Ormesson 1982: J. D’Ormesson, Mon dernier rêve sera pour vous. Une biographie sentimentale de Chateaubriand, Paris: Lattès.
Dube 1988: P. H. et A. Dube, Bibliographie de la critique sur François–René de Chateaubriand 1801-1986, Paris: Nizet.
Hugo 1882: V. Hugo, Les Orientales, Paris: éd. Hetzel.
Malakis 1931: E. Malakis, Autour de l’Itinéraire de Chateaubriand, in: Revue de littérature comparée, 11, Paris, 755-762.
Moréri 1671: L. Moréri, Le grand dictionnaire historique ou le mêlange curieux de l’histoire sacrée et profane, par Mre Louis Moréri, prêtre, docteur en théologie, [2 vol.in-f°, frontispice et portrait gravé], Lyon.
Pinel 1996: M. Pinel, La Grèce imaginaire de Chateaubriand à travers l’Itinéraire de Paris à Jérusalem, in: La Redécouverte de la Grèce et de l’Égypte au XVIIIe siècle et au début du XIXe siècle, Nantes: Publications de l’Université de Nantes, 107-115.
Prévost 1999: L’abbé Prévost, L’Histoire d’une Grecque moderne, Paris: Flammarion.
Raffin 2002: S. Raffin, Les Orientales: La Réception critique en 1829, Autour des Orientales, Paris: Minard, 107-38.
Sérullaz 1996: A. Sérullaz, Delacroix et la Grèce, in: La Grèce en révolte, Delacroix et les peintres français (1815-1848), Paris: Éditions de la Réunion des musées nationaux.