КОНТРАПУНКТСКА ТЕОРИЈА У ПЕРИОДУ РЕНЕСАНСЕ

Аутори

  • Зоран Божанић Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности

Кључне речи:

музичка теорија, ренесанса, контрапункт

Сажетак

У чланку је размотрена теорија контрапункта строгог стила. Њене основне карактеристике сагледане су анализом музичко-теоријских трактата, насталих током ренесансне епохе. Тиме се, поред упознавања са разним начинима поимања контрапунктске проблематике, може постићи и боље разумевање сложене специфике композиторске праксе овог периода. У одабраним трактатима дефинисане су многе законитости на којима се базирала музичка пракса ренесансе, при чему многи аспекти њеног тадашњег теоријског одређења још увек нису заступљени у настави контрапункта.

Референце

Петрус 21978: Aaron Petrus, Libri tres de institutione harmonica, In aedibus Benedicti, Bibliopolae Bononiensis, Bononiae, 1516; reprint Broude Bros, New York, 1978.

Фаж 1864: Adrien de la Fage, Essais de dipthérographie musicale, Legouix, Paris, 1864.

Пареја 21901: Bartolomaeus Ramus de Pareia, „Musica practica“, у Johannes Wolf: Musica practica Bartolomei Rami de Pareia Bononiae, Breitkopf und Härtel, Leipzig, 1901.

Закс 2001–2002: Klaus-Jürgen Sachs, „Counterpoint“, у Stanley Sadie (Ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London, 2001–2002, 551–571.

Шестаков 1966: Вячеслав Шестаков, Музыкальная эстетика западноевропейского средневековья и Возрождения, Музыка, Москва, 1966.

Гафори 21967: Theorica musice Franchini Gafuri Laudensis, Ioannes Petrus de Lomatio, Milan, 1492; reprint Broude Bros, New York, 1967.

Тинкторис 1864–1876а: Johannes Tinctoris, „Diffinitorium musicae“, у Edmond de Coussemaker, Scriptorum de musica medii aevi nova series a Gerbertina altera, IV, Durand, Paris, 1864–1876.

Тинкторис 1864–1876б: Johannes Tinctoris, „Liber de arte contrapuncti“, у Edmond de Coussemaker, Scriptorum de musica medii aevi nova series a Gerbertina altera, IV, Durand, Paris, 1864–1876.

Вићентино 1555: Nicola Vicentino, L'antica muzica ridotta alla moderna prattica, Libro quatro, Roma, 1555.

Царлино 1589: Gioseffo Zarlino, Le istitutioni harmoniche, Venezia, 1589.

Downloads

Објављено

30.11.2012

Како цитирати

Божанић, З. (2012). КОНТРАПУНКТСКА ТЕОРИЈА У ПЕРИОДУ РЕНЕСАНСЕ. Наслеђе, 9(22), 157–169. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/471