EТИЧКИ ПРОБЛЕМИ У ТЕСТИРАЊУ ЈЕЗИЧКИХ КОМПЕТЕНЦИЈА

Аутори

  • Милан Милановић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет
  • Ана Милановић Универзитет у Београду, Филолошки факултет

Кључне речи:

етички проблеми у тестирању језичког знања, дефинисање конструкта, пристрасност у тесту, стандардизовани језички тестови, тестирање усељеника, construct definition

Сажетак

Узимајући у обзир чињеницу да се језички тестови састављају и примењују у друштвеним заједницама са најразличитијим циљевима и наменама, као и чињеницу да се на основу резултата тестирања доносе озбиљне одлуке по будућност кандидата који их полажу, у овом раду се, са етичког становишта, преиспитује примена језичких тестова у односу на њихову планирану намену. У првом делу рада указује се на централну улогу коју има прецизно дефинисање конструкта чиме се отклања или умањује утицај екстерних варијабли и пристрасности који контаминирају резултате тестирања и угрожавају валидност одлука које се доносе на основу тако постигнутих резултата. Потом се разматрају стандардизовани језички тестови који у неправедан положај стављају економски угрожене групе кандидата, чиме се умањују њихове могућности за образовну и професионалну мобилност. На крају се посматра појава која је етички најмање оправдана, а односи се на подвргавање емиграната језичким тестовима зарад остварења експлицитних или имплицитних политичких и идеолошких циљева. Сви посматрани етички проблеми нису нерешиви, па је циљ рада да састављачима тестова али и корисницима резултата укаже на њихово постојање како би се у будућности предупредили или како би се њихови негативни утицаји ублажили.

Референце

Алдерсон и др. 1995: C. Alderson, Clapham, C., & D. Wall, Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press.

Алдерсон 2000: J. C. Alderson, Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.

Бакман и Пурпура 2008: F. Bachman, & E. J. Purpura, Language Assessments: Gate-Keepers or Door-Openers? In B. Spolsky, & F. Hult (Eds.), The Handbook of Educational Linguistics (pp. 456-468). Oxford: Blackwell Publishing.

Бакман 1990: L. F. Bachman, Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.

Бакман и Палмер 1996: L. F. Bachman, & A. S. Palmer, Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.

Бак 2001: G. Buck, Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press.

Карлсен 2009: C. Carlsen, Crossing the bridge from the other side: the impact of society on testing. Language Testing Matters: Investigating the wider social and educational impact of assessment. 31, pp. 344-356. Cambridge: Cambridge University Press.

Шапел 2001: C. A. Chapelle, Computer Applications in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Шапел и Даглас 2006: C. A. Chapelle, & D. Douglas, Assessing Language through Computer Technology. Cambridge: Cambridge University Press.

Даглас 2000: D. Douglas, Assessing Languages for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press.

Елдер 1998: C. Elder, What counts as bias in language testing. Melbourn Papers in Language Testing , 1 (7).

Фалчер 2003: G. Fulcher, Interface design in computer-based language testing. Language Testing , 20 (4), 384-408.

Фалчер 2009: G. Fulcher, Test Use and Political Philosophy. Annual Review of Applied Linguistics , 3-20.

Хаферник и др. 2002: J. Hafernik, Messerschmitt, D., & S. Vandrick, Ethical Issues for ESL Faculty: Social Justice in Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates INC.

Џоунз и Савил 2008: N. Jones, & N. Saville, Scales and Frameworks. In B. Spolsky, & F. M. Hult (Eds.), The Handbook of Educational Linguistics (pp. 495-510). Oxford: Blackwell Publishing.

Кунан 2005: A. J. Kunnan, Language assessment from a wider context. In E. Hinkel (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning (pp. 779-794).

Луома 2004: S. Luoma, Assessing Speaking. Cambridge: Cambridge University Press.

Мек-Намара 2004: T. McNamara, Language Testing. In E. Davies, & C. Elder (Eds.), The Handbook of Applied Linguistics (pp. 763-783). Blackwell Publishing.

Милановић 2010: M. Milanović, Test task characteristics in high-stakes Internetdelivered tests of English: Test task characteristics in the Listening and Reading sections of the TOEFL-iBT. Neobjavljena master teza. Beograd: Filološki fakultet.

Пурпура 2004: J. E. Purpura, Assessing Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.

Шоами 2007: E. Shohamy, Tests as Power Tools: Looking Back, Looking Forward.

In J. Fox, M. Wesche, D. Bayliss, L. Cheng, E. C. Turner, & C. Doe (Eds.), Language Testing Reconsidered (pp. 141-152). Ottawa: University of Ottawa Press.

Темплар 2004: B. Templar, High-Stakes Testing at High Fees: Notes and Queries

on the International English Proficiency Assessment Market. Journal for Critical Education Policy Studies , 2 (1).

Вигл 2002: S. C. Weigle, Assessing Writing. Cambridge: Cambridge University Press.

Вир 2005: C. J. Weir, Language Testing and Validation. New York: Palgrave MacMillan

Downloads

Објављено

31.12.2013

Како цитирати

Милановић, М., & Милановић, А. . (2013). EТИЧКИ ПРОБЛЕМИ У ТЕСТИРАЊУ ЈЕЗИЧКИХ КОМПЕТЕНЦИЈА. Наслеђе, 10(26), 69–85. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/571