АНТРОПОЦЕНТРИЗАМ И ЕНИГМАТСКО ПИСМО МЛАДЕНА СРБИНОВИЋА
Кључне речи:
Младен Србиновић, ликовно стваралаштво, симболизам, архетиповиСажетак
Циљ овог рада је да истражи стваралачки опус Младена Србиновића као једног од најзначајнијих српских ликовних уметника 20. века. Иако је о Србиновићевом ликовном стваралаштву већ доста писано, у овом раду су аутори покушали да допринесу анализи уметничког опуса из новог угла, тумачењем појединих композиционих елемената и тема. На основу постојећих студија о стваралаштву овог изузетног уметника и његових уметничких дела насталих у техници уља на платну, цртежа, витража и мозаика, као и интервјуа које је током година дао, аутори чланка покушавају да проникну у дубље тајне његовог приступа процесу стваралаштва и опредмећивању невидљивог света. На појединачним примерима у другом делу рада, спроведене су анализе које потврђују да његово стваралаштво указује на уметника изузетне даровитости и образованости, који је применом визуелних средстава изражавања, успео да пренесе и приближи обредне елементе светог простора на раван човека (посматрача).
Референце
Арнхајм 1998: А. Рудолф, Моћ центра: студија о композицији у визуелној уметности, Београд: Универзитет уметности у Београду.
Батистини 2007: M. Battistini, Astrology, magic and alchemy in art, Los Angeles: The J. Paul Getty Museum.
Бенц 2006: E. Benc, Vizije u hrišćanstvu, Beograd: Čigoja.
Буркарт 1969: T. Burckhardt, The Symbolism of Chess, Studies in Comparatove Religion, 3(2), pp. 107-112.
Цветковска Оцокољић 2009: V. Cvetkovska Ocokoljić, Simbolizam praznika Pedesetnica: pisani i slikani izvori, Teološki časopis, 9, Novi Sad, 45-69.
Цермановић-Кузмановић, Срејовић 1992: A. Cermanović-Kuzmanović, D. Srejović, Leksikon religije i mitova drevne Evrope, Beograd: Savremena administracija.
Ериксон, Хулс 2000: P. Erickson, C. Hulse, Early Modern Visual Culture: Representation, Race, and Empire in Renaissance England, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Јунг 1984: C. G. Jung, Psihologija i alkemija, Zagreb: Naprijed.
Лазарев 2004: В. Лазарев, Историја византијског сликарства, Београд: Бримо–Логос–Глобосино.
Масуди 1841: Mas’udi, El-mas’udi’s Historical Encyklopedia entitled ‘Meadows of gold and Mines of Gems’, I, (A. Sprenger, trans. from Arabic), London: Harrison and Co.
Ман 1965: Т. Ман, Чаробни брег, Београд: Нолит.
Меј Алкот 1855: L. May Alcote, Flower Fables, Boston: George W. Brigs & Co.
Новаковић, 1880: S. Novaković, Legenda o svetom Đurđu u staroj srpsko-slovenskoj i u narodnoj usmenoj literaturi, Starine, XII, Zagreb, 129-165.
Озољин 2007: Н. Озољин, Православна икона Педесетнице: порекло и развој њених конститутивних тема у Бизантијској епохи. Беград–Шибеник: Истина, издавачка установа Епархије далматинске.
Павловић 1971: М. Павловић, Антологија спског песништва, Београд: СКЗ.
Павловић 1985: М. Павловић, Сликарство Младена Србиновића, Београд: САНУ.
Павловић 1998: М. Павловић, Младен Србиновић: цртеж и пројекти за мозаик и таписерију, Београд: САНУ.
Раденковић 2008а: Љ. Раденковић, Словенска митолошка бића - представе и порекло, Зборник Матице српске за славистику, 73, Нови Сад, 315-325.
Раденковић 2008б: Љ. Раденковић, Боја као обележје митолошких бића - словенске паралеле, у Јужнословенски филолог, 64, Београд, 337-348.
Рабиновић 1989: В. Рабинович, Алхемија као феномен средњовековне културе, Београд: Просвета.
Симовић 2005: Љ. Симовић и др, Србиновић Младен, Београд: САНУ.
Слијепчевић 1981: Lj. Slijepčević, Mladen Srbinović: retrospektivna izložba 1950-1980, Beograd: Muzej savremene umetnosti u Beogradu.
Саливан 2000: E. Sullivan, Saturn in Transit: Boundaries of Mind, Body and Soul, York Beach: Red Wheel/Weiser LLC.
Трисмосин 1920: S. Trismosin, Splendor Solis, London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.
Вајкан 1984: G. Vikan, Art, Medicine and Magic in Early Byzantium, Dumbarton Oaks Papers, 38, Washington, D.C., 65-86.
Кристофер 2003: W. Christopher, The Warrior Saints in Byzantine Art and Tradition, Aldershot: Ashgate