ИЗМЕЂУ ПАРАЛЕЛНОГ И КОНТРАСТНОГ ПЕРИОДА

ПРЕДЛОГ ТИПОЛОГИЈЕ ПЕРИОДА ПРЕМА ОДЛИКАМА ТЕМАТСКОГ ПЛАНА

Аутори

  • Данијела Здравић Михаиловић Универзитет у Нишу, Факултет уметности
  • Јелена Василакис Универзитет у Нишу, Факултет уметности

Кључне речи:

период, контрастни период, тематски план, реченица

Сажетак

Када је реч о карактеристикама тематског плана музичког периода, у домаћој и светској теоријској литератури се могу наћи усаглашена тумачења уколико су реченице које граде период међусобно сличне. Према мишљењима српских теоретичара, који су у овој области дали најзначајније радове, сличност реченица је један од обавезних услова формирања периода. Период у коме су реченице сличне назива се и паралелни период (англо-саксонска литература) или период репризне грађе (руска школа), док се, у случајевима када друга реченица не показује већи степен сличности у односу на прву, користи термин контрастни период (англо-саксонска литература), односно период у коме реченице нису тематски сличне (руска школа). Иако су наизглед тематски различите, у појединим реченицама оваквог типа се ипак могу уочити сличности у појединим компонентама (структура, фигура, фактура...). У оквиру овог чланка покушаћемо да направимо јаснију дистинкцију између високог степена тематске сличности реченица у оквиру периода, затим постојања неких заједничких елемената и непостојања заједничких елемената на тематском плану.

Референце

Božanić 2007: Z. Božanić, Muzička fraza, Beograd: Clio.

Caplin 1998: W. E. Caplin, Classical Form, Oxford University Press: New York.

Мihajlović 1989: М. Mihajlović, Muzički oblici za III i IV razred usmerenog obrazovanja muzičke strukе, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Knjaževаc: Nota, Novi Sad: Zavod za izdavanje udžbenika. [orig.]

Михајловић 1989: М. Михајловић, Музички облици за III и IV разред усмереног образовања музичке струке, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, Књажевац: Нота, Нови Сад: Завод за издавање уџбеника.

Ninov 2010: D. Ninov, The Independent Phrase and the Universal Sentence: Suggested Classification of Basic Formal Structures, у: M. Zatkalik (red.), Muzička teorija i analiza, 7, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 237-270.

Peričić, Skovran 71991: V. Peričić, D. Skovran, Nauka o muzičkim oblicima, Beograd: Univerzitet umetnosti.

Ristić 2009: T. Ristić, Prolegomena teoriji muzičke sintakse, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Veljanović Ranković 2008: Ј. Veljanović Ranković, Pristup tumačenju perioda kod ruskih muzičkih teoretičara (Sposobin, Tjulin, Mazelj i Holopova), у: G. Karan, (red.) Muzička teorija i analiza, 5, 236-245.

Vujaklija 1980: M. Vujaklija, Leksikon stranih reči i izraza, Beograd: Prosveta. [orig.] Вујаклија 1980: М. Вујаклија, Лексикон страних речи и израза, Београд: Просвета.

Zdravić Mihailović 2010: D. Zdravić Mihailović, Tumačenje perioda u literaturi srpskih, ruskih, bugarskih i makedоnskih autora (Peričić, Mihajlović, Popović, Zatkalik, Mazelj, Stojanov, Bužarovski), у: M. Zatkalik (red.), Muzička teorija i analiza, 7, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 264-270.

Downloads

Објављено

30.06.2014

Како цитирати

Здравић Михаиловић, Д., & Василакис, Ј. (2014). ИЗМЕЂУ ПАРАЛЕЛНОГ И КОНТРАСТНОГ ПЕРИОДА: ПРЕДЛОГ ТИПОЛОГИЈЕ ПЕРИОДА ПРЕМА ОДЛИКАМА ТЕМАТСКОГ ПЛАНА. Наслеђе, 11(27), 205–214. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/615