СЕМИОЛОГИЈА СЛИКЕ КАО МОГУЋИ ПУТОКАЗ ЗА ЧИТАЊЕ НЕВЕРБАЛНОГ ЗВУКА/МУЗИКЕ У АУДИОВИЗУЕЛНИМ СИСТЕМИМА

Аутори

  • Марија Ћирић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

семиологија, слика, звук, музика, аудиовизуелни систем, аудитивна слика, звучни догађај

Сажетак

Циљ рада је указивање на могућност примене семиологије слике на просторе читања невербалног звука/музике у аудио-визуелним системима попут телевизије и филма. Разлог лежи у чињеници да теоријски приступ (филмском и телевизијском) звуку подразумева систематско позајмљивање музичког модела и да најутицајније студије дефинишу акустичка својства искључиво кроз јачину, висину, трајање и боју. Разматрање звука као музичког текста, које је у многим својим сегментима примењивано и данас, порекло има у тврдњама да сви (филмски и телевизијски) звуци поседују природу музичких тонова што није безначајно будући да се њиме може објаснити практично свака акустичка појава. А то је управо оно што не бисмо смели да чинимо. Рад музике и невербалног звука у аудиовизуелним структурама није одређен искључиво музикалним својствима те њихов квалитет не можемо сагледавати из перспективе такозване чисте музике која je стварана да би функционисала per se, неусловљена ванмузичким разлозима. Вредност (телевизијске и филмске) музике и (невербалног) звука лежи у саобраћању са сликом и нарацијом и зато је неопходно потражити нове модусе читања аудитивне слике. Стога, основна хипотеза текста јесте да одгонетање или детерминисање (звучног) објекта можемо чинити на начин на који семиологија то обезбеђује сликовним текстовима. Компарација поставки теоретичара слике (ликовне, филмске, телевизијске) и теоретичара звука јесте пут налажења не само сродних својстава двају феномена (аудитивног и визуелног), већ и продуктивних путева анализе аудитивног поља, што као резултат има развијање метода и вокабулара прикладних комплексној материјалности звука.

Референце

Аltman 1992а: R. Altman, Cinema as Event, in: R. Altman (ed.), Sound Theory - Sound Practise, New York / London: American Film Institute / Routledge, 1-15.

Аltman 1992b: R. Altman, Material Heterogenity of Recorded Sound: The Sound Narative, The Story of a Sound Event, in: R. Altman (ed.), Sound Theory - Sound Practise, New York / London: American Film Institute / Routledge, 15-35.

Еkо 1969: U. Eko, O artikulacijama u filmskom kodeksu, Beograd: Filmske sveske, 10, Beograd: Institut za film, 677-691.

Еkо 1973: U. Eko, Kultura, informacija, komunikacija, Beograd: Nolit.

Gadamer 1997: H. G. Gadamer, Umjetnost slike i umjetnost riječi, u: M. Pelc (red.), Slika i riječ, Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 37-61.

Кnap 2006: R. Knapp, The American Musical and the Formation of National Identity, Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Lastra 1992: J. Lastra, Reading, Writing and Representing Sound, in: R. Altman (ed.), Sound Theory - Sound Practise, New York / London: American Film Institute / Routledge, 65 - 87.

Меc 1975: K. Mez, Jezik i kinematografski medij, Beograd: Institut za film, Biblioteka Umetnost ekrana.

Меc 1978: K. Mez, Ogledi o značenju filma II, Beograd: Institut za film, Biblioteka Umetnost ekrana.

Maur 1999: K. Maur, The Sound of Painting, Music in Modern Art, Munich / London / New York: Prestel Verlag.

Pazolini 1969а: P. P. Pazolini, Rasprava o sekvenci ili film kao semiologija stvarnosti, Beograd: Filmske sveske, 5, Beograd: Institut za film, 312-324.

Pazolini 1969b: P. P. Pazolini, Jezik pisan akcijom, Beograd: Filmske sveske, 10, Beograd: Institut za film, 649-677.

Prendergast 1992: R. A. Prendergast, The Aesthetics of Film Music, A Neglected Art: A Critical Study of Music in Film, . 15.9.2012.

Stojanović 1986: D. Stojanović, Film: teorijski ogledi, Sarajevo: Veselin Masleša.

Šefer 1988а: J. L. Schefer, Slikovna semiologija, Beograd: Gledišta, 3-4, godina XXIX, Beograd: Univerzitet u Beogradu, 52-58.

Šefer 1988b: J. L. Schefer, Slika: smisao koji joj se daje, Beograd: Gledišta, 3-4, godina XXIX, Beograd: Univerzitet u Beogradu, 63-78.

Šion 2005: М. Chion, L’audio-vision: Son et image au cinéma. Paris: Armand Colin Cinéma.

Šuvaković 1998: M. Šuvaković, Estetika apstraktnog slikarstva, Beograd: Narodna knjiga / ALFA.

Šuvaković 2005: M. Šuvaković, Pojmovnik suvremene umjetnosti, Zagreb / Ghent: Horetzky / Vlees & Beton.

Downloads

Објављено

30.06.2014

Како цитирати

Ћирић, М. (2014). СЕМИОЛОГИЈА СЛИКЕ КАО МОГУЋИ ПУТОКАЗ ЗА ЧИТАЊЕ НЕВЕРБАЛНОГ ЗВУКА/МУЗИКЕ У АУДИОВИЗУЕЛНИМ СИСТЕМИМА. Наслеђе, 11(27), 215–223. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/631