ЗНАЧАЈ НЕВЕРБАЛНИХ КОМУНИКАЦИОНИХ ЗНАКОВА У СТВАРАЊУ ДОБРОГ РАДНОГ АМБИЈЕНТА У УЧИОНИЦИ
Кључне речи:
невербалнa комуникација, учионица, радни амбијент, педагошко комуницирање, екстралингвистички знакови, паралингвистички знаковиСажетак
У основи сваке социјалне интеракције, па тако и наставног процеса, налази се комуницирање као појава која је у исто време и детерминанта и последица договорених друштвених улога које преузимају субјекти комуникационих чинова. Комуницирање се у учионици одвија као синтеза вербалног и невербалног говора. За остваривање прописаних наставних планова и програма неопходно је да се у учионици креира позитивни радни амбијент, што подразумева мотивисање ученика, њихово укључивање у наставни процес, изградњу поверења између наставника и ученика, те одржавање дисциплине и пажње на часу. Најодговорнија особа за постизање наведених циљева је наставник. Циљ овог рада је да укаже на значај невербалних комуникационих знакова у стварању позитивног радног амбијента у учионици кроз невербално понашање наставника и ученика. У раду се разматрају ефекти које свесно и несвесно одаслате невербалне поруке имају у изградњи, али и разградњи добрих међуљудских односа међу субјектима наставног процеса, као основи за достизање позитивне климе у учионици. Аутор се определио да невербалне комуникационе знакове тумачи кроз класификацију на паралингвистичке и екстралингвистичке знакове, односно њихове подгрупе. У раду су анализиране невербалне поруке које доприносе стварању позитивног амбијента, али и они невербални знакови који га нарушавају. Невербална интеракција наставника и ученика посматрана је из угла карактеристичности педагошког комуницирања одређеног поделом на друштвене улоге.
Референце
Vujačić, Stanišić 2007: M. Vujačić, J. Stanišić, Kreiranje pozitivne klime u školi, Beograd: Pedagogija, vol. 62, br. 3, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, 424-432.
Galovej 1976: C. Galloway, Silent language in the classroom, Blooming, Indiana: The Phi Delta Kappa Educational Foundation
Jovanović 2004: B. Jovanović, Pedagoško komuniciranje, u: Komunikacija i mediji u savremenoj nastavi, zbornik radova, Jagodina: Učiteljski fakultet, 266-279.
Joksimović, Maksić 2006: S. Joksimović, S. Maksić, Obrazovanje za demokratiju u školskom kontekstu, Beograd: Pedagogija, vol. 61, br. 4, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, 441-452.
Miletić 2008: M. Miletić, Resetovanje stvarnosti, Novi Sad: Protokol.
Moris 1979: D. Moris, Otkrivanje čoveka, Beograd: Jugoslavija.
Nil 1994: Š. Nil, Neverbalna komunikacija u razredu, Zagreb: Eduka.
Radojković, Miletić 2005: M. Radojković, M. Miletić, Komuniciranje, mediji i društvo, Novi Sad: Stilos.
Rot 2010: N. Rot, Znakovi i značenja, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Rou 1974: M. B. Rowe, Wait time and reward as instructional variables; their influence on language, logic and fate control, Hoboken: Journal of Research in Science Teaching, vol. 11, issue. 2, Hoboken: John Wiley & Sons, Inc., 81-94.
Tabs 2013: S. Tabs, Komunikacija − principi i konteksti, Beograd: Klio.
Ševkušić 1995: S. Ševkušić, Principi efikasne komunikacije u nastavi, Beograd: Nastava i vaspitanje, vol. 44, br. 1-2, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, 152-162.
Štajn (2013): A. Štajn, Tumačenje književnog lika u nižim razredima osnovne škole, master rad, Jagodina: Pedagoški fakultet.