CONVERSATIONAL AND NARRATIVE ELEMENTS IN TEXTBOOK DISCOURSE
Keywords:
Serbian language, discourse, dialog, conversation, narration, grammatical words, lexical words, textbook, collocation, concordanceAbstract
On several selected samples – the paper offers an interpretation of the relationship between typical elements of spoken discourse and the totality of textbook discourse as a written realization of language. The author’s main emphasis is on the fact that units of both language levels, (a) the level of functional (grammatical) words and (b) the level of lexical (fully meaning) words, following their specificities, have their essential role in formation of the discourse that would be adjusted to the discourse type that (purposely) is closest to the language of direct communication of the person who interprets the matter of a (school) subject with the person who should accept the given interpretations, i.e. with the personality of a student. The author’s conclusion is that it could also be stated for the studied language corpus that the elements of dialogical nature, as an essential characteristic of spoken discourse, are harmoniously integrated with a significant number of narrative elements in textbook definitions.
References
Гашић Павишић 2002: Сл. Гашић Павишић, Језик уџбеника, у: Б. Требјешанин – Д. Лазаревић, Савремени основношколски уџбеник – теоријско-медофолошке основе, Завод за уџбенике, Београд, 2002.
Драгићевић 2007: Р. Драгићевић, Лексикологија српског језика, Завод за уџбенике, Београд, 2007.
Јакобсон 1971: R. Jakobson, Selected Writings, II, The Hague – Paris, 1971.
Коцић Требјешанин 2001: Љ. Коцић – Б. Требјешанин, Основношколски уџбник као предмет разматрања, у: Б. Требјешанин – Д. Лазаревић, Савремени основношколски уџбеник, „Завод за уџбенике”, Београд, 2001.
Ковачевић 1999: М. Ковачевић, Метонимија и синегдоха, Српски језик, IV/1-2, Београд, 173-203.
Кристал 1995: D. Kristal, Kembrička enciklopedija jezika, „Nolit”, Beograd, 1995.
Лазаревић 2001: Д. Лазаревић, Психолошки развој детета основношколског узраста и уџбеник, у: Б. Требјешанин – Д. Лазаревић, Савремени основношколски уџбеник – теоријско-методолошке основе, „Завод за уџбенике”, Београд, 2001.
Марјановић 1984: Ana Marjanović, Razvoj značenja reči, „Prosveta”, 1984.
Плут 2003: Д. Плут, Уџбеник као културно потпорни систем, Завод за уџбенике – Институт за психологију, Београд, 2003.
Половина 1999: V. Polovina, Semantika i tekstlingvistika, Beograd, 1999.
Правопис 2010: Правопис српскога језика, Матица српска, Нови Сад, 2010.
Сапир 1970: E. Sapir, Language, London, 1970.
Танко 2004: Gyula Tankó, The use of adverbial connectors in Hungarian university students’argumentative essays, у: John McH. Sinclair (Edited by), How to Use Corpora in Language Teaching, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam – Philadelphia, 2004, 160).
Тошовић 1988: B. Tošović, Funkcionalni stilovi, „Svjetlost”, Sarajevo, 1988.