КОНВЕРЗАЦИЈСКИ И НАРАТИВНИ ЕЛЕМЕНТИ У УЏБЕНИЧКОМ ДИСКУРСУ

Аутори

  • Славко Станојчић Универзитет у Крагујевцу, Филолошко-уметнички факултет

Кључне речи:

српски језик, дискурс, дијалог, конверзација, нарација, граматичке речи, лексичке речи, уџбеник, колокација, конкорданца

Сажетак

На неколико изабраних узорака – рад доноси тумачење односа типичних елемената говореног дискурса са целином дискурса уџбеника као писане реализације. Ауторово тежиште је на чињеници да јединице оба језичка нивоа, (а) нивоа функционалних (граматичких) речи и (б) нивоа лексичких (пунозначних) речи, по правилима њихових специфичности, имају своју битну улогу у формирању дискурса прилагођеног типу дискурса који је (циљно) најприближнији језичком изразу непосредне комуникације личности која тумачи материју (школског) предмета са личношћу која дата тумачења треба да прихвати, са личношћу ученика. Закључак је аутора да се за испитивани језички корпус може констатовати и да се елементи д и ј а л о ш к о г карактера, као битна особина говорног дискурса, складно интегришу са знатним бројем н а р а т и в н и х елемената у дефиницијама.

Референце

Гашић Павишић 2002: Сл. Гашић Павишић, Језик уџбеника, у: Б. Требјешанин – Д. Лазаревић, Савремени основношколски уџбеник – теоријско-медофолошке основе, Завод за уџбенике, Београд, 2002.

Драгићевић 2007: Р. Драгићевић, Лексикологија српског језика, Завод за уџбенике, Београд, 2007.

Јакобсон 1971: R. Jakobson, Selected Writings, II, The Hague – Paris, 1971.

Коцић Требјешанин 2001: Љ. Коцић – Б. Требјешанин, Основношколски уџбник као предмет разматрања, у: Б. Требјешанин – Д. Лазаревић, Савремени основношколски уџбеник, „Завод за уџбенике”, Београд, 2001.

Ковачевић 1999: М. Ковачевић, Метонимија и синегдоха, Српски језик, IV/1-2, Београд, 173-203.

Кристал 1995: D. Kristal, Kembrička enciklopedija jezika, „Nolit”, Beograd, 1995.

Лазаревић 2001: Д. Лазаревић, Психолошки развој детета основношколског узраста и уџбеник, у: Б. Требјешанин – Д. Лазаревић, Савремени основношколски уџбеник – теоријско-методолошке основе, „Завод за уџбенике”, Београд, 2001.

Марјановић 1984: Ana Marjanović, Razvoj značenja reči, „Prosveta”, 1984.

Плут 2003: Д. Плут, Уџбеник као културно потпорни систем, Завод за уџбенике – Институт за психологију, Београд, 2003.

Половина 1999: V. Polovina, Semantika i tekstlingvistika, Beograd, 1999.

Правопис 2010: Правопис српскога језика, Матица српска, Нови Сад, 2010.

Сапир 1970: E. Sapir, Language, London, 1970.

Танко 2004: Gyula Tankó, The use of adverbial connectors in Hungarian university students’argumentative essays, у: John McH. Sinclair (Edited by), How to Use Corpora in Language Teaching, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam – Philadelphia, 2004, 160).

Тошовић 1988: B. Tošović, Funkcionalni stilovi, „Svjetlost”, Sarajevo, 1988.

Downloads

Објављено

31.12.2013

Како цитирати

Станојчић, С. (2013). КОНВЕРЗАЦИЈСКИ И НАРАТИВНИ ЕЛЕМЕНТИ У УЏБЕНИЧКОМ ДИСКУРСУ. Наслеђе, 10(26), 47–57. преузето од http://nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/569